روش‌های جلوگیری از دیابت، افزایش چربی خون و بیماری‌های قلبی

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه در معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان بر اهمیت تغییر الگوی تغذیه به منظور پیشگیری از دیابت، افزایش چربی خون و بیماری‌های قلبی تأکید نمود.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه در معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان بر اهمیت تغییر الگوی تغذیه به منظور پیشگیری از دیابت، افزایش چربی خون و بیماری‌های قلبی تأکید نمود.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه در معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان بر اهمیت تغییر الگوی تغذیه به منظور پیشگیری از دیابت، افزایش چربی خون و بیماری‌های قلبی تأکید نمود.

به نقل از بهداشت نیوز، دکتر مهسا نخعی در این زمینه بیان کرد: تغییر شیوه‌ی تغذیه نیازمند همکاری و تعامل میان خانواده‌ها، نهادهای آموزشی، رسانه‌ها و سازمان‌های بهداشتی است. آموزش در زمینه‌ی تغذیه از سنین نخستین، ترویج فرهنگ کاهش مصرف نمک، شکر و چربی‌ها، افزایش فعالیت بدنی و بهبود دسترسی به غذاهای سالم، از جمله اقداماتی است که می‌تواند به بهبود وضعیت سلامت جامعه کمک نماید.

وی ادامه داد: مصرف فراوان قند و شکر یکی از موانع جدی در تغذیه‌ی امروزی افراد به شمار می‌آید؛ قنادی‌ها، نوشیدنی‌های شیرین و تنقلات پر از قند نه تنها منجر به اضافه وزن می‌شوند، بلکه خطر پوسیدگی دندان و ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهند.

دکتر نخعی با تأکید بر این که بسیاری از افراد به صورت ناخواسته مقدار زیادی قند hidden را از طریق نوشابه‌ها، آبمیوه‌های صنعتی و مواد غذایی بسته‌بندی شده دریافت می‌کنند، خاطرنشان کرد: آموزش روش‌های صحیح محصولات غذایی سالم و توجه به برچسب‌های تغذیه‌ای به‌منظور کاهش این مشکل، می‌تواند تأثیرگذار باشد.
وی اضافه کرد: چربی‌ها باید به مقدار مناسب مصرف شوند، زیرا بدن نیاز به چربی معینی دارد. اما نوع چربی مصرفی، از اهمیت بالایی برخوردار است. چربی‌های اشباع و ترانس که در غذاهای سرخ‌کردنی، روغن‌های جامد و برخی محصولات فرآوری شده وجود دارد، ممکن است سبب افزایش چربی خون و بروز بیماری‌های قلبی شوند. در حالی که چربی‌های سالم مانند روغن زیتون، آجیل، دانه‌ها و محصولات دریایی برای سلامت قلب مفید هستند.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه در معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان به نکته‌ی مهم دیگری اشاره کرد و گفت: مصرف کافی آب بخش چشمگیری از اصول تغذیه سالم را تشکیل می‌دهد. آب در تنظیم دمای بدن، دفع مواد زائد و عملکرد مطلوب اندام‌ها حیاتی است. بسیاری از افراد آب را با نوشابه یا نوشیدنی‌های شیرین جایگزین می‌کنند، در حالی که این نوشیدنی‌ها نه تنها نمی‌توانند به‌عنوان جایگزین مناسب برای آب عمل کنند، بلکه ممکن است منجر به اضافه وزن و مشکلات متابولیک شوند.

دکتر نخعی همچنین تأکید کرد: علاوه بر غذاهای سالم، رعایت اصول بهداشتی در تهیه و نگهداری مواد غذایی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. شستن صحیح میوه و سبزی، نگهداری بهینه مواد غذایی در یخچال و پرهیز از مصرف غذاهای فاسد یا تاریخ مصرف گذشته می‌تواند مانع بروز انواع بیماری‌های گوارشی گردد.

وی در انتها خاطرنشان ساخت: اصلاح الگوی تغذیه به همکاری خانواده‌ها، مدارس، رسانه‌ها و نهادهای سلامت نیاز دارد. آموزش تغذیه از کودکی و فرهنگسازی برای کاهش مصرف نمک و شکر به همراه ترویج فعالیت‌های بدنی و فراهم آوردن دسترسی به غذاهای سالم از مهم‌ترین اقداماتی است که می‌تواند به بهبود وضعیت سلامت عمومی کمک کند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا