ضرورت اضافه کردن ۴۰۰ سرور جدید به شبکه شاد/ تعداد کلاس‌ها برای پاسخ‌گویی به نیاز ۱۷ میلیون دانش‌آموز ناکافی است

“`html

علیرضا منادی سفیدان بر این باور است که شبکه شاد به تعداد سرورهای کافی دسترسی ندارد و این مسئله باعث بروز کندی در عملکرد آن شده که به نوبه خود بر کیفیت آموزش اثرات منفی می‌گذارد. به این ترتیب، به نظر می‌رسد برای بهبود شرایط باید چهارصد سرور جدید به این شبکه اضافه شود.

باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد امیرحسینی – رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس، علیرضا منادی سفیدان، در خلال یک گفتگو در رادیو به مقایسه بین مدارس دولتی و غیرانتفاعی در کشور پرداخت: در حال حاضر ما با داشتن حدود ۱۰۸ هزار مدرسه دولتی و تقریباً ۲۲ مدرسه غیرانتفاعی، موقعیت جالبی داریم، به طوری که اکثریت دانش‌آموزان تحت پوشش مدارس دولتی قرار دارند و سهم مدارس غیرانتفاعی به طور تقریبی ۱۴ تا ۱۵ درصد کل آموزش را به خود اختصاص داده است.

این نماینده مجلس گفت: افزایش شهریه‌های مدارس غیردولتی در روزهای اخیر، که بعضاً فراتر از سقف قانونی بوده است، باعث شده تمایل والدین به ثبت‌نام فرزندان خود در مدارس دولتی که کیفیت بالاتری دارند، بیشتر شود؛ هرچند که معایب و مزایای هر دو نوع مدرسه باید با دقت مورد بررسی قرار گیرد.

منادی اظهار داشت: خانواده‌ها به دلایل متعددی فرزندان خود را به مدارس غیردولتی ثبت‌نام می‌کنند، ولی آیا واقعاً در مدارس دولتی امکانات به مراتب کمتری وجود دارد؟ این سؤالی است که خانواده‌ها مطرح می‌کنند و در عین حال با چالش هزینه‌های اضافه نیز روبه‌رو هستند.

وی ادامه داد: در دسته‌بندی مدارس غیردولتی، گروهی از آن‌ها کیفیت بالایی دارند و در سطح عالی فعالیت می‌کنند، در حالی که گروه دیگر این ظرفیت را ندارند. این مسئله در نتایج امتحانات نهایی و نمرات دانش‌آموزان نمایان می‌شود که به سطح کارایی آموزش و کیفیت تدریس مرتبط است.

رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس افزود: در حال حاضر، مدارس دولتی با مشکلات و کمبودهای قابل توجهی مواجه هستند، حتی در نقاطی مانند تهران مدارسی وجود دارند که شرایط مشابه مناطق محروم را دارند و در زمینه تجهیزات آموزشی و نیروی انسانی دچار معضلاتی هستند.

منادی تصریح کرد: مدارس غیردولتی همچنین به دلایل دیگری نظیر نزدیکی به محل زندگی والدین، که هزینه‌های رفت‌وآمد را کاهش می‌دهد و نظارت بر فرزندان را آسان‌تر می‌سازد، وابسته است. همچنین، بسیاری از این مدارس دارای برنامه‌های فوق‌برنامه و حمایت‌های ارزشمندی هستند و معلمان با کیفیتی را جذب می‌کنند که این عوامل به افزایش میزان ثبت‌نام در آنها منجر می‌شود.

به گفته این نماینده، مدارس دولتی نیز با کیفیت‌های بسیار عالی وجود دارند و نمونه‌های موفق متعددی را شامل می‌شوند، اما مدارس ضعیف نیز کم نیستند. برای مثال، در اطراف تهران کلاس‌هایی با ظرفیت ۴۰ دانش‌آموز مشاهده می‌شود که چنین وضعیتی پذیرفتنی نیست و نیازمند تقسیم کلاس‌ها است.

منادی تأکید کرد: در کل کشور، تعداد زیادی مدرسه فرسوده وجود دارد که از منظر ایمنی نیاز به بازسازی دارند. اگرچه در مواردی هم چنین مشکلاتی در مدارس غیردولتی وجود دارد، اما برای آن‌ها معمولاً زمان مشخصی برای تعمیرات و ایمن‌سازی در نظر گرفته می‌شود. به علاوه، بعضی از مدارس غیرانتفاعی از لحاظ فضا و امکانات تفریحی و ورزشی به استانداردهای لازم دست نمی‌یابند.

وی همچنین یادآور شد: تعداد زیادی از مدارس دولتی با معضلات فراوانی دست و پنجه نرم می‌کنند و یکی از اهم برنامه‌های رئیس‌جمهور محترم ارتقای کیفیت آموزش و ساخت مدارس جدید است، که جلسات ویژه‌ای نیز در این خصوص برگزار می‌شود و امیدواریم آثار این تلاش‌ها در ماه‌های آینده نمایان شود.

این نماینده مجلس تصریح کرد: در حال حاضر ۱۷ میلیون دانش‌آموز داریم و تعداد کلاس‌ها جوابگوی این وضعیت نیست، که به ادغام دو کلاس در یک اتاق درس می‌انجامد و معلمان نیز قادر به اختصاص زمان کافی به تمامی دانش‌آموزان نیستند و از طرفی با کمبود معلم مواجه هستیم که معلمان بسیاری در شرایط غیررسمی و بدون آموزش کافی به فعالیت مشغول‌اند.

منادی افزود: مسئله دیگر مربوط به معیشت معلمان است که در مجلس با قانون رتبه‌بندی معلمان توانستیم درصدی به حقوق آنان افزوده و اما هنوز هم مطالباتی همچون فوق‌العاده خاص و رفع تبعیض و حقوق مزدی که به سایر دستگاه‌ها تعلق می‌گیرد، برای آنان باقی مانده است.

منادی تصریح کرد: نسل جدید دانش‌آموزان به خوبی با هوش مصنوعی آشنا هستند و پاسخ بسیاری از پرسش‌های خود را حتی قبل از بیان معلم دریافت می‌کنند. به همین دلیل، نظام آموزشی به نوعی تغییر کرده و باید هوش مصنوعی را در آن لحاظ کرد و بخشی از کلاس‌ها به شکل آنلاین در بستر شبکه شاد برگزار شود. با این حال، شبکه شاد با کمبود سرورها مواجه است و کندی آن بر کیفیت آموزش اثر منفی به جا می‌گذارد؛ از این رو به نظر می‌رسد نیاز است چهارصد سرور جدید به شبکه شاد افزوده شود.

رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری همچنین اشاره کرد: مدارس غیردولتی به خاطر ساختار مالکیتی خصوصی معمولاً بهره‌وری بیشتری نسبت به مدارس دولتی دارند و مدیران این مدارس تلاش جدی‌تری برای موفقیت آن‌ها انجام می‌دهند. در حالی که در مدارس دولتی با تعداد ۵۲ هزار مدرسه، به همین میزان نظر سرایدار وجود ندارد و اغلب یک سرایدار به دو یا سه مدرسه اختصاص داده می‌شود که این مشکل زمینه‌ساز افت کیفیت در نظافت، امنیت و فضای کل مدرسه می‌گردد. بدین ترتیب، در شرایط فعلی، مدارس دولتی در قیاس با مدارس غیردولتی که از نیروی سرایدار و مدیریت خصوصی برخوردارند، نمره منفی دریافت می‌کنند.

“`

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا