عواقب قرارگیری در معرض هوای آلوده بر قلب و عروق

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که قرارگیری طولانی‌مدت در معرض آلودگی هوا می‌تواند عامل مؤثری در انسداد عروق و بیماری‌های قلبی باشد.

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که قرارگیری طولانی‌مدت در معرض آلودگی هوا می‌تواند عامل مؤثری در انسداد عروق و بیماری‌های قلبی باشد.

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که قرارگیری طولانی‌مدت در معرض آلودگی هوا می‌تواند عامل مؤثری در انسداد عروق و بیماری‌های قلبی باشد.

به نقل از بهداشت نیوز و به گزارش مفدا، پژوهشگران اعلام کردند افرادی که در معرض مقادیر بالای دود و گرد و غبار قرار دارند، با خطر بیشتری برای رسوب کلسیم و پلاک در شریان‌های خود روبرو هستند.

این تحقیق نشان داد که به‌ویژه زنان ۸۱ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی ناشی از قرارگیری طولانی‌مدت در معرض آلودگی ذرات معلق قرار دارند.

دکتر «کیت هانمن»، محقق ارشد و دانشیار بخش تصویربرداری پزشکی در دانشگاه تورنتو، در این باره اظهار داشت: «حتی در سطوحی که پایین‌تر از استانداردهای کنونی کیفیت هوا در کانادا است، آلودگی هوا به‌طور مستقل با پیشرفت بیماری عروق کرونر در ارتباط است که نشان می‌دهد مقررات موجود ممکن است نتوانند حفاظت کافی را ارائه دهند و آلودگی هوا باید در کنار عواملی مانند فشار خون، کلسترول و سیگار کشیدن به‌عنوان یک عامل خطر قابل اصلاح برای بیماری‌های قلبی-عروقی مدنظر قرار گیرد.»

پژوهشگران همچنین در یادداشت‌های مقدماتی خود به تحقیقات قبلی اشاره کردند که رابطه آلودگی هوا را با افزایش بستری شدن در بیمارستان به علت بیماری‌های قلبی و نارسایی قلبی نشان داده‌اند.

در این مطالعه جدید، محققان تصاویر سی‌تی‌اسکن قلب بیش از ۱۱۰۰۰ بزرگسال را که بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۳ در سه بیمارستان بزرگ تورنتو گرفته شده بود، مورد بررسی قرار دادند.

برای تجزیه و تحلیل، پژوهشگران از کدهای پستی بیماران برای مقایسه میزان متوسط قرارگیری آنها در معرض آلودگی هوا با نتایج اسکن قلب استفاده کردند؛ در این اسکن‌ها، رسوبات و پلاک مرتبط با سخت و باریک شدن شریان‌ها مورد ارزیابی قرار گرفتند.

نتایج نشان داد که به ازای هر افزایش در مدت زمان قرارگیری در معرض آلودگی ذرات، ۱۱ درصد افزایش در تجمع کلسیم در عروق کرونر قلب؛ ۱۳ درصد افزایش در احتمال وجود پلاک بیشتر؛ و ۲۳ درصد افزایش در احتمال ابتلا به بیماری قلبی وجود دارد.

همچنین مشخص شد که قرارگیری در معرض دی‌اکسید نیتروژن نیز روند مشابهی را نشان می‌دهد، اگرچه تأثیرات آن نسبت به آلودگی ذرات کمتر به چشم می‌خورد.

پژوهشگران تأکید کردند که این یافته‌ها به افزایش خطر بیماری قلبی در میان زنان منجر می‌شود، اما هیچ ارتباطی میان مردان مشاهده نشد.

هانمن افزود: «این تحقیق یکی از بزرگترین مطالعاتی است که با استفاده از سی‌تی‌اسکن قلب انجام شده و نشان می‌دهد آلودگی هوا با پیشرفت بیماری عروق کرونر ارتباط دارد- این فراتر از امتیازگذاری کلسیم است که شامل تجمع کل پلاک و بیماری‌های انسدادی می‌شود- در جمعیتی با سطوح مواجهه متوسط که عموماً در کشورهای با درآمد بالا دیده می‌شود.»

محققان خاطرنشان کردند که آلودگی هوا احتمالاً با ایجاد التهاب، آسیب به عملکرد عروق و فعال‌سازی مسیرهایی که در لخته شدن خون دخالت دارند، در انسداد عروق نقش ایفا می‌کند.

هانمن گفت: «واقعیت این است که ما می‌توانیم یک سیگنال قابل اندازه‌گیری در تصلب شرایین کرونری حتی در این سطوح شناسایی کنیم، نشان‌دهنده این است که ممکن است هیچ آستانه ایمنی برای آسیب قلبی-عروقی ناشی از آلودگی هوا وجود نداشته باشد و حتی جمعیت‌هایی که در کشورهایی با هوای نسبتاً تمیز زندگی می‌کنند نیز با خطر قابل توجهی از بیماری‌های قلبی-عروقی ناشی از مواجهه زیست‌محیطی روبرو هستند.»

منبع: مهر

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا