اقداماتی که شما را از زوال عقل در امان می‌دارد


آفتاب‌‌نیوز :

به نقل از مدیسن نت، این لیست ۷ موردی شامل تحرک داشتن، بهتر غذا خوردن، حفظ وزن مناسب، سیگار نکشیدن، داشتن فشار خون سالم، کنترل کلسترول و نگه داشتن سطح قند خون در محدوده طبیعی است.

«پاملا ریست»، نویسنده این مطالعه و متخصص اپیدمیولوژیست در بیمارستان زنان و بریگهام در بوستون، گفت: «دقیقاً این که چگونه این عادات سالم خطر ابتلاء به زوال عقل را کاهش می‌دهند کاملاً درک نشده است، اما احتمالاً همه آن‌ها با هم عمل می‌کنند.»

ریست می‌گوید: «داشتن یک رژیم غذایی سالم و فعالیت بدنی منظم، کنترل فشار خون، کلسترول و قندخون، و نگه داشتن شاخص توده بدنی در محدوده سالم، فواید زیادی برای سلامتی دارد.»

ریست گفت: «فشار خون بالا اغلب منجر به سایر نشانگر‌های تحت بالینی بیماری در مغز می‌شود که با زوال عقل مرتبط هستند. دیابت و کلسترول بالا نیز ممکن است خطر زوال عقل را افزایش دهد.»

برای این مطالعه، محققان بیش از ۱۳۷۰۰ زن (میانگین سنی: ۵۴ سال) را به مدت ۲۰ سال تحت نظر داشتند. در این مدت، ۱۳ درصد از زنان دچار زوال عقل شدند.

زنان شرکت‌کننده در این مطالعه نمره صفر برای سلامت ضعیف یا متوسط و یک امتیاز به ازای داشتن هر یک از هفت عامل دریافت کردند.

میانگین امتیاز در ابتدا ۴.۳ بود. این مطالعه نشان داد که یک دهه بعد، ۴.۲ بود. به ازای هر یک امتیاز افزایش، پس از در نظر گرفتن عواملی مانند سن و تحصیلات که بر این خطر تأثیر می‌گذارند، خطر زوال عقل ۶ درصد کاهش می‌یابد.

به گفته ریست، «هر چه عادات بد بیشتری را از فهرست حذف کنید، خطر ابتلاء به زوال عقل کمتر می‌شود.»

وی در ادامه افزود: «همه خطرات زوال عقل را نمی‌توان اصلاح کرد، مانند ژن‌های شما، بنابراین مهم است که اقداماتی را برای تغییر مواردی که می‌توانید انجام دهید.»

فاکتور‌های سبک زندگی سالم دیگری نیز وجود دارد که ممکن است خطر ابتلاء به زوال عقل را کاهش دهد که در این لیست نیستند، مانند ادامه تحصیل در طول زندگی، درگیر شدن در فعالیت‌های اجتماعی و خواب با کیفیت خوب.

ریست توضیح داد: «این هفت مورد اولیه است و حوزه تحقیقات آینده این است که ببینیم آیا موارد دیگری را می‌توان به لیست اضافه کرد یا خیر.»

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا