ادعای تازه و بحث‌برانگیز درباره سقوط بالگرد رئیسی

هرچند اخبار اولیه در روز وقوع حادثه حکایت از نقش داشتن عوامل جوی در آن داشتند، ولی به تدریج گمانه‌زنی‌ها به سوی توطئه بودن متمایل شدند بطوری که رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح ایران گروهی را مأمور بررسی حادثه کرد تا چگونگی آن را روشن کند.

این گروه هنوز نتیجه بررسی‌های خود را اعلام نکرده، ولی گمانه‌زنی‌های متمایل به توطئه بودن حادثه بقدری زیاد است که اکنون تمام ذهن‌ها به آن مشغول است.

طبعاً گزارشی که گروه بررسی‌کننده ستاد کل نیرو‌های مسلح کشورمان منتشر کند رسمیت خواهد داشت و قابل استناد خواهد بود، در عین حال افکار عمومی بشدت در حال پیگیری ماجراست و می‌خواهد به واقعیت پی ببرد. در چنین شرایطی برای جلوگیری از سوء‌استفاده بیگانگان که معمولاً فرصت را برای القاء خواسته‌های خود مغتنم می‌شمرند، باید منابع مطلع داخلی اطلاعات بیشتری در اختیار عموم قرار دهند و از این طریق راه را بر سوء‌استفاده‌های فرصت‌طلبان ببندند.

یکی از نکاتی که احتمال توطئه بودن ماجرای بالگرد حامل رئیس جمهور رئیسی و همراهان را پررنگ می‌کند محل وقوع حادثه است. این حادثه در نزدیکی مرز کشورمان با جمهوری آذربایجان رخ داده که رژیم صهیونیستی امکانات اطلاعاتی، مخابراتی و نظامی زیادی در آن مستقر کرده است. استقرار این امکانات در جدار مرزی جمهوری آذربایجان، امکان انجام هر توطئه‌ای در منطقه مرزی داخل کشورمان را به رژیم صهیونیستی می‌دهد. اینکه از سه بالگرد ایرانی در حال بازگشت از منطقه مرزی به سوی تبریز فقط بالگرد حامل رئیس جمهور دچار این حادثه شده، ضمن اینکه می‌تواند مرتبط بودن حادثه با عوامل جوی را منتفی کند، احتمال توطئه بودن را تقویت می‌کند.

یکی دیگر از نکاتی که در تقویت احتمالی توطئه بودن حادثه بالگرد حامل رئیس جمهور رئیسی و همراهان مؤثر است اینست که بعضی از صاحبنظران فنی گفته‌اند ابتدا بالگرد در هوا منفجر شده و سپس سقوط کرده است. در این فرض، ماجرا می‌تواند ناشی از مداخلات بیرونی و یا درون بالگرد باشد که در هر دو صورت، موضوع با پیچیدگی مواجه است و قابل پیگیری می‌باشد.

فرض دیگر اینست که بالگرد به خاطر از کار افتادن تجهیزات راداری و ناوبری دچار اختلال شده و در اثر خارج شدن از کنترل، سقوط کرده است. در این فرض هم احتمال توطئه وجود دارد و تمام این موارد را می‌توان ناشی از عوامل بیرونی دانست.

ضمن تأکید مجدد بر اینکه آنچه رسمیت دارد و می‌تواند قابل اتکا باشد، گزارشی است که گروه بررسی‌کننده ستاد کل نیرو‌های مسلح ارائه خواهد کرد، لازم می‌دانیم بر سه نکته تأکید کنیم.

اول اینکه این حادثه نشان داد تدبیرکنندگان امور سفر رئیس جمهور دچار ضعف اساسی بودند و نکات ایمنی زیادی را مورد توجه قرار ندادند. دوم اینکه ناوبری ما ضعیف است و اگر حادثه بالگرد حامل رئیس جمهور ناشی از توطئه بودن باشد، این ضعف نیز در به وقوع پیوستن آن سهیم بوده است؛ و سوم اینکه در بخش تأمین امنیت در برابر توطئه‌های خارجی دچار ضعف شدید هستیم.

بنابراین، برطرف ساختن ضعف تدبیر، به‌روزرسانی امکانات ناوبری و تقویت امنیت ملی برای ضربه‌ناپذیر شدن در برابر دشمنان باید در دستور کار مسئولین نظام قرار گیرند و در این زمینه هیچگونه مسامحه‌ای جایز نیست. ادعای تازه و بحث‌برانگیز درباره سقوط بالگرد رئیسی

 ابهامات حادثه سقوط هلیکوپتر را رفع نمی‌کنید؟

روزنامه هم میهن نوشت: رئیس دفتر ریاست جمهوری مدعی است که چندین بار با تلفن همراه خلبان که مرحوم آل‌هاشم آن را جواب می‌داده، گفتگو کرده است و این به معنی وجود سیگنال و ارتباط با دکل‌های مخابراتی بوده که می‌توانند به سهولت محل سقوط را پیدا کنند. ولی هیچ توضیحی داده نمی‌شود که چرا آنان تا ۶ساعت بعد که هوا تاریک می‌شود، نتوانسته‌اند لاشه را پیدا کنند؟

چگونه کسی می‌تواند چنین سقوطی را تجربه کند و همچنان دسترسی به تلفن همراه خودش داشته باشد، چه رسد به اینکه تلفن همراه خلبان در دسترس او باشد و پاسخ هم داده باشد؟ آن هم تلفن کس دیگری که می‌گوید اصلاً آن‌ها را نمی‌بیند؟

متاسفانه نکات و ابهامات و شایعات دیگری هم وجود دارد که نه‌تن‌ها در مورد آن‌ها توضیح داده نشده است، بلکه با تاخیر در پاسخگویی، موجب رسوب ابهامات در اذهان مردم شده است.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا