آمازون رکوردی جدید: ربات‌ها همپای انسان‌ها در انبارها!

آمازون با اضافه کردن یک میلیون‌امین ربات به ناوگان خود و معرفی یک مدل هوش مصنوعی نوین، قدم مهمی در راستای اتوماسیون انبارداری برداشته است؛ تحولی که نه‌تنها به بهبود کارایی اشاره دارد، بلکه نگرانی‌هایی جدی درباره آینده نیروی کار انسانی نیز به همراه دارد.

آمازون به دو تحول کلیدی پرداخته است که ممکن است برخی را نگران کند: این شرکت به تازگی یک میلیون‌امین ربات خود را در فعالیت‌های انبارداری به کار گرفته و همچنین یک مدل هوش مصنوعی جدید را معرفی کرده که قرار است تمامی ربات‌ها را بهبود بخشد و بهره‌وری را افزایش دهد. این بدان معناست که اکنون تعداد ربات‌ها در آمازون به اندازه نیروی انسانی این شرکت نزدیک شده است.

به گزارش ایتنا و به نقل از تک‌اسپات، ربات یک‌میلیون‌ام آمازون به تازگی در یکی از مراکز پردازش سفارش‌های این برند در ژاپن فعال شده است. طبق گزارشی از روزنامه وال‌استریت ژورنال، این بدان معناست که آمازون در آینده‌ای نزدیک در تأسیسات خود به تعداد یکسان ربات و نیروی انسانی خواهد داشت.

شرکت آمازون به طرز قابل‌توجهی در زمینه ربات‌ها سرمایه‌گذاری کرده است. به عنوان مثال، در سال ۲۰۲۱، این شرکت ۳۵۰ هزار ربات در انبارهای خود داشته که این عدد از آن زمان تا کنون به طور میانگین سالیانه، حدود ۱۶۲۵۰۰ ربات به ناوگان آن افزوده شده است.

روبات‌ها به شکل معنی‌داری پیشرفت کرده‌اند؛ از ربات‌های ابتدایی شبیه Roomba در سال ۲۰۱۲ که صرفاً قفسه‌ها را جابجا می‌کردند تا ظهور ربات‌های انسان‌نما در سال ۲۰۲۳. یکی از این ربات‌ها، Digit نام دارد؛ رباتی دوپائی به ارتفاع ۱۷۵ سانتی‌متر و وزن ۶۵ کیلوگرم که قابلیت حرکت به جلو، عقب و کنار، نشستن و خم شدن را دارد و می‌تواند با استفاده از گیره‌هایی شبیه دست، اشیا را جابجا و کنترل کند.

 

در ماه مه، یکی از پیشرفته‌ترین ماشین‌ها به نمایش درآمد. بازوی رباتیکی به نام Vulcan، نخستین بازویی است که دارای حس لامسه می‌باشد و با ایمنی بالا می‌تواند تقریباً ۷۵٪ از یک میلیون کالای موجود در مرکز پردازش آمازون را جابجا و انبار کند.

آمازون همچنین در حال آزمایش ربات‌های انسان‌نما در دیگر بخش‌های عملیات خود است تا نیروی کاری رباتیک برای مدیریت مرحله نهایی تحویل کالا ایجاد کند.

علاوه بر این، آمازون اعلام کرده است که مدل هوش مصنوعی جدیدی به نام DeepFleet را معرفی می‌کند که وظیفه هماهنگی حرکت ربات‌ها در سطح شبکه را بر عهده دارد. این مدل با بهینه‌سازی مسیرهای ربات‌ها در انبارها، قادر است زمان سفر آنها را تا ۱۰٪ کاهش دهد.

امروزه ربات‌ها تقریباً در سه‌چهارم از تحویل‌های جهانی آمازون نقش دارند. آنها به بهبود کارایی کمک کرده و منجر به این شده‌اند که میانگین تعداد کارکنان (۶۷۰ نفر) در هر انبار آمازون به پایین‌ترین حد در ۱۶ سال اخیر برسد. علاوه بر آن، تعداد بسته‌هایی که هر کارمند آمازون جابجا می‌کند از تقریبا ۱۷۵ بسته در سال ۲۰۱۵ به حدود ۳۸۷۰ بسته در حال حاضر افزایش یافته است.

 

گزارش‌ها نشان می‌دهند که بهره‌گیری از ربات‌ها در انبارهای آمازون می‌تواند تا سال ۲۰۳۰ سالانه حدود ۱۰ میلیارد دلار برای این شرکت صرفه‌جویی به ارمغان آورد. با این حال، این تحول سوالات جدی در خصوص آینده شغلی کارمندان انسانی مطرح می‌کند.

آمازون بیان کرده که از سال ۲۰۱۹ بیش از ۷۰۰ هزار کارمند خود را توانمندسازی و آموزش داده است، به ویژه در زمینه فناوری‌های نوین. همچنین با ورود ربات‌ها، نقش‌های جدیدی برای انسان‌ها به وجود خواهد آمد. اما به نظر می‌رسد که برخی از مشاغل به ناچار حذف خواهند شد.

این چالش تنها به انبارها ختم نمی‌شود. “اندی جسی”، مدیرعامل آمازون، در ماه گذشته هشدار داد که طی چند سال آتی، هوش مصنوعی ممکن است جایگزین برخی از کارکنان دفتری نیز شود.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا