چت جیپیتی ابزاری محبوب میان دانشآموزان برای انجام تکالیف مدرسه!
رشد استفاده از چتجیپیتی در میان نوجوانان
به گزارش ایتنا، بر اساس نظرسنجی سال 2023، از میان 1400 نوجوان آمریکایی 13 تا 17 ساله، 26 درصد اعلام کردهاند که از چتجیپیتی برای انجام تکالیف استفاده کردهاند. این رقم در مقایسه با دو سال گذشته دو برابر شده است. نوجوانان همچنین دیدگاه مثبتی نسبت به استفاده از این ابزار دارند؛ 54 درصد معتقدند استفاده از چتجیپیتی برای تحقیق کاملاً قابل قبول است، 29 درصد آن را برای حل مسائل ریاضی مناسب میدانند و 18 درصد برای نوشتن مقالات به آن اعتماد دارند.
نقاط ضعف چتجیپیتی در آموزش
با وجود رشد محبوبیت این ابزار، محدودیتهای آن همچنان جای تأمل دارد. برای مثال:
ریاضیات: چتجیپیتی اغلب در حل مسائل ریاضی دقیق عمل نمیکند و پاسخهای اشتباهی ارائه میدهد.
منابع اطلاعاتی: این ابزار به عنوان یک منبع کاملاً قابل اعتماد شناخته نمیشود و در موضوعات پیچیده مانند تاریخ، تحرک اجتماعی یا ژئوپولیتیک آفریقا عملکرد ضعیفی دارد.
کیفیت یادگیری: تحقیقات نشان داده است که استفاده از چتجیپیتی میتواند بر توانایی دانشآموزان در تحلیل و ترکیب اطلاعات تأثیر منفی بگذارد.
تأثیرات آموزشی و دیدگاه معلمان
تحقیقات متناقضی درباره تأثیرات آموزشی این ابزار وجود دارد. در حالی که برخی دانشآموزان توانستهاند از چتجیپیتی برای یافتن منابع استفاده کنند، دیگران در عملکردهای تحلیلی مانند ترکیب اطلاعات ناکام بودهاند.
همچنین، بر اساس نظرسنجی پیو، تنها 18 درصد معلمان مدارس K-12 از هوش مصنوعی در کلاسهای خود استفاده میکنند، و یکچهارم آنان باور دارند که ابزارهای هوش مصنوعی بیشتر زیانآور هستند تا مفید.
چالشها و مسیر پیشرو
به گزارش ایتنا، این آمارها حاکی از آن است که استفاده از چتجیپیتی در آموزش نیازمند بازنگری و تدوین استراتژیهای آموزشی جدید است. نوجوانان باید به طور کامل از محدودیتها و خطرات احتمالی این فناوری آگاه شوند. در عین حال، توسعه مهارتهای تفکر انتقادی و آموزش نحوه استفاده هوشمندانه از ابزارهای هوش مصنوعی میتواند به نسل جوان کمک کند تا از این فناوریها به شکلی مسئولانه بهرهبرداری کنند.
در نهایت، سؤال اساسی این است که آیا نوجوانان باید به سمت آگاهیبخشی بیشتر از محدودیتهای این ابزار هدایت شوند یا تلاشها باید بر پذیرش و استفاده استراتژیک از آن متمرکز شود؟ پاسخ به این سؤال میتواند مسیر آینده آموزش و یادگیری را تعیین کند.