لیست مجوزهای صنعت و معدن

لیست مجوزهای صنعت و معدن شامل پروانه کسب ( که به‌صورت موقت و دائمی ارائه می‌شود و از جمله انواع آن می‌توان به جواز کسب توزیعی، جواز کسب تولیدی، جواز کسب فنی و جواز کسب خدماتی اشاره کرد)، مجوز ثبت شرکت (برای دریافت این مجوز، ابتدا باید نوع و نام شرکت را انتخاب کنید، سپس مشخصات و موضوع فعالیت آن را تعیین کرده و درخواست خود را در سامانه ثبت شرکت‌ها ارسال کنید و در نهایت اوراق شرکت شامل اساسنامه و اظهارنامه مالیاتی را آماده کنید)، مجوز تاییدیه فناوری ( که برای شرکت‌هایی که در حوزه تکنولوژی‌ها و فناوری‌های روز دنیا فعالیت دارند، اخذ آن ضروری خواهد بود) و مجوز فعالیت از وزارت صمت اشاره کرد.

علاوه بر این، شرکت‌ها نیازمند این هستند که مجوزهای مربوط به مالیات و بیمه خود را نیز دریافت کنند. برای اخذ مجوزهای مالیات، داشتن یک اظهارنامه مالیاتی مشخص و واضح، از اهمیت زیادی برخوردار است. مجوزهای بهداشتی، از مجوزهای ضروری برای شرکت‌های تولیدی است که در زمینه تولید انواع تجهیزات آزمایشگاهی و پزشکی فعالیت دارند. علاوه بر این، اگر فرایند تولید شرکت یا کسب‌وکار تاثیری روی محیط زیست داشته باشد، حتما باید مجوزهای آن نیز از صنعت و معدن دریافت شود. برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر در این زمینه، کافی است که از خدمات سایت https://irkbn.com/business-start-up-licenses/ استفاده کنید.

پروانه کسب از مهم‌ترین مجوزهای صنعت و معدن

هرگاه بخواهید کسب‌وکار را راه‌اندازی کرده و در حوزه خاصی فعالیت داشته باشید، مستلزم دریافت مجوز پروانه کسب خواهید بود. این مجوز برای شرکت‌های نوپایی که قصد دارند به‌عنوان یک شرکت دانش بنیان فعالیت خود را آغاز کنند نیز ضروری است. این پروانه در واقع نشان می‌دهد که شخص یا اشخاص، صلاحیت لازم برای شروع کسب‌وکار را دارند و مشتریان می‌توانند با اعتماد کامل نسبت به این موضوع اقدام به استفاده از خدمات یا خرید کالاهای آنها کنند.

پروانه کسب در دو نوع موقت و دائم ارائه می‌شود که پروانه کسب موقت دارای اعتبار یکساله بوده و بعد از آن باید شخص اقدام به تمدید این پروانه کند. پروانه‌های کسب دائم دارای اعتبار 5 ساله هستند و بعد از بازه زمانی 5 ساله، شخص نیازمند این خواهد بود که آن را تمدید کند. از جمله رایج‌ترین انواع جواز کسب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- جواز کسب توزیعی: این نوع از جواز کسب بیشتر برای کسب‌وکارهایی مناسب است که در زمینه فروش محصولات یا خدمات مختلف فعالیت دارند. برای مثال، فروشگاه‌ها از جمله مهم‌ترین کسب‌وکارهایی هستند که نیازمند دریافت و خرید این جواز خواهند بود.

2- جواز کسب تولیدی: در این نوع پروانه کسب، هدف اصلی کسب‌وکار تولید و فعالیت‌های تولیدی است. برای مثال، شرکت‌های تولیدی که در زمینه تولید نان، مواد پلاستیکی، پوشاک، تجهیزات و … فعالیت دارند حتما باید این پروانه کسب را دریافت کنند. در حوزه شرکت‌های دانش بنیان، این جواز کسب به شرکت‌هایی اعطا می‌شود که در حال تولید محصول، کالا یا خدمات دانش بنیان هستند.

3- جواز کسب فنی: پروانه کسب فنی، بیشتر مناسب برای کسب‌وکارها و شرکت‌های دانش بنیانی است که در زمینه تعمیرات تجهیزات صنعتی، پزشکی و داروسازی فعالیت دارند. گاهی اوقات این شرکت‌ها ممکن است در زمینه تعمیر تجهیزات صنعتی شرکت‌های نفت و گاز نیز فعالیت کرده و نیاز کشور به نیروهای تعمیرکار خارجی را برطرف کنند. در این شرایط، شرکت‌های دانش بنیان حتما باید پروانه کسب فنی خود را دریافت کرده باشند.

4- پروانه کسب خدماتی: آن دسته از شرکت‌های دانش بنیان که قصد دارند خدماتی را به مشتریان خود ارائه می‌دهند، برای مثال می‌توان به خدمات نرم‌افزاری یا سخت‌افزاری اشاره کرد، نیازمند دریافت پروانه کسب از نوع خدماتی خواهند بود.

برای دریافت این مورد از مجوزهای صنعت و معدن چه شرایطی وجود دارد؟

برای دریافت پروانه کسب، افراد باید شرایط زیر را داشته باشند:

حتما باید تابعیت جمهوری اسلامی ایران را داشته باشند.

حتما باید دارای سابقه سکونت حداقل 5 ساله در ایران باشند.

سند مالکیت مربوط به شرکت دانش بنیان یا اجاره‌نامه رسمی را ارائه دهند.

گواهی پایان خدمت نظام وظیفه یا معافیت دائم داشته باشند.

گواهی عدم سوسابقه کیفری خود را ارائه دهند.

داشتن تحصیلات مرتبط شرط ضروری نیست، ولی می‌تواند شانس اخذ این مجوز را افزایش دهد.

گواهی عدم اعتیاد به مواد مخدر را ارائه دهند.

مجوز ثبت شرکت

مجوز ثبت شرکت از دیگر مواردی است که در لیست مجوزهای صنعت و معدن قرار می‌گیرد و به افرادی که قصد دانش بنیانی کردن شرکت خود را دارند اجازه می‌دهد تا اولین مرحله را در این زمینه طی کنند. با ثبت شرکت به‌صورت رسمی، در واقع شرکت می‌تواند فعالیت‌های رسمی خود را آغاز کرده و از مزایای ثبت شرکت، مانند تسهیلاتی که دولت در اختیار شرکت‌ها قرار می‌دهد بهره‌مند شود. شرکت‌ها در ایران به انواع مختلفی تقسیم‌بندی می‌شوند که از جمله آنها می‌توان به شرکت‌های سهامی خاص، سهامی عام، شرکت با مسئولیت محدود، شرکت‌های مختلط غیرسهامی، شرکت‌های نسبی، شرکت تعاونی تولید و مصرف و در نهایت شرکت‌های دانش بنیان اشاره کرد.

به طور کلی، باید توجه داشت که شرکت‌های دانش بنیان، در واقع شرکت‌هایی هستند که مبتنی بر دانش و تکنولوژی‌های روز دنیا بوده و دارای اختراعاتی در زمینه‌های مختلف هستند. این شرکت‌ها را هم می‌توان به‌صورت سهامی خاص و هم به‌صورت مسئولیت محدود ثبت کرد.

مراحل اخذ مجوز ثبت شرکت در ایران

برای این‌که بتوانید مجوز اخذ شرکت و به خصوص شرکت دانش بنیان در ایران را دریافت کنید، باید مراحل زیر را طی کنید:

مراحل

توضیحات

انتخاب نوع شرکت

در قدم اول باید نوع شرکت را مشخص کرده و بر این اساس تعیین کنید که چه تعداد اعضا در شرکت وجود داشته و شرکای شرکت چه افرادی هستند.

انتخاب نام

در قدم بعدی باید اسم مناسبی را برای شرکت انتخاب کنید. دقت داشته باشید که اسم شرکت، متفاوت با اسم بندی است که شما برای کسب‌وکار خود دارید. برای مثال، ممکن است اسم برند شما، خلاصه‌ای از اسم شرکت باشد.

مشخصات و موضوع فعالیت

در گام بعدی، شما باید تعیین کنید که مشخصات شرکت چیست؟ در این راستا باید اطلاعاتی همچون سمت هریک از اعضای شرکت، اطلاعت مربوط به آدرسی که شرکت در آن واقع شده، محدوده مجاز برای فعالیت شرکت، اهدافی که شرکت دنبال می‌کند و در نهایت محصولات یا خدماتی که قصد ارائه دادن آن را دارید، تعیین کنید.

ثبت اطلاعات در سامانه آنلاین

با ورود به سامانه آنلاین ثبت شرکت‌ها، نیازمند این خواهید بود که اطلاعات مربوط به شرکت خود را در این سامانه به ثبت برسانید. به این ترتیب، می‌توانید درخواست اولیه خود را برای اخذ مجوزهای موردنیاز ثبت شرکت ارسال کنید. اگر شما هم هرگونه سوالی درباره کارکردن با این سامانه دارید، بهتر است حتما از خدمات https://irkbn.com/business-start-up-licenses/ نیز استفاده کنید.

تنظیم اوراق شرکت

در قدم بعد، برای دریافت این مجوز، شما باید اوراق شرکت را تنظیم کنید. در این راستا باید مواردی همچون اساسنامه، شرکت‌نامه و اظهارنامه مالیاتی شرکت را ایجاد کنید. برای ایجاد این اوراق، بهترین راه این است که از خدمات مشاوره مجموعه ما در زمینه شرکت‌های دانش بنیان استفاده کنید.

ارسال مدارک به اداره ثبت

برای ارزیابی نهایی و صدور مجوزهای دانش بنیان، شما باید مدارکی که تاکنون آماده کرده‌اید را به اداره ثبت شرکت‌ها ارسال کنید که این کار هم به‌صورت حضوری و هم به‌صورت آنلاین قابل انجام خواهد بود.

مجوز تاییدیه فناوری

در لیست مجوزهای صنعت و معدن، شما می‌توانید مجوز تاییدیه فناوری را نیز مشاهده کنید که یکی از مجوزهای موردنیاز برای دانش بنیانی شدن شرکت‌ها به شمار می‌آید. اولین نکته درباره این مجوز، این است که توسط سازمان فناوری اطلاعات ایران صادر می‌شود و درخواست شما نیز باید برای این سازمان ارسال شود. این مجوز مخصوص شرکت‌های دانش بنیانی است که در زمینه تولید کالاها یا خدمات مبتنی بر فناوری فعالیت دارند. در واقع این مجوز، تایید می‌کند که محصولات یا خدمات تولید شده توسط شرکت دانش بنیان، صلاحیت لازم برای ورود به بازار را دارند.

در شرایط مختلفی نیازمند دریافت این مجوز تاییدیه هستید که این شرایط شامل موارد زیر است:

اگر قصد داشته باشید محصولات یا کالاهای مبتنی بر فناوری خود را به‌صورت قانونی در بازار به فروش برسانید، نیازمند دریافت این مجوز هستید.

در صورتی که بخواهید به تسهیلات دولتی برای تولید این محصولات یا خدمات دسترسی پیدا کنید.

وقتی که نیاز دارید از مالیات معاف شده و بدون پرداخت مالیات، این محصولات دانش بنیان را تولید و به فروش برسانید، حتما باید مجوزهای آن را دریافت کنید.

در نهایت آن دسته از شرکت‌هایی که قصد دارند در مناقصات و فراخوان‌های دولتی شرکت کنند باید حتما این مجوز را دریافت کرده باشند.

مجوز فعالیت از وزارت صنعت، معدن و تجارت

آن دسته از شرکت‌هایی که قصد دارند فعالیت‌های دانش بنیان انجام داده، محصولات یا خدمات خود را در این زمینه به فروش برسانند، نیازمند این خواهند بود که مجوز فعالیت خود را از وزارت صمت دریافت کنند. این مجوز، به شرکت‌های دانش بنیان اجازه می‌دهد تا بتوانند فعالیت خود را به‌صورت کاملا قانونی انجام داده و وارد بازار شوند. این مجوز برای شرکت‌های دانش بنیانی که در حوزه‌های زیر فعالیت دارند، ضروری خواهد بود:

1- اگر شرکت دانش بنیانی قصد داشته باشد به‌صورت قانونی در زمینه‌های تولیدی، بازرگانی یا خدماتی فعالیت داشته باشد، حتما باید این مجوز را دریافت کند.

2- در صورتی که شرکت دانش بنیانی بخواهد به تسهیلات و حمایت‌های دولتی برای واحدهای تولیدی خود دسترسی پیدا کند، دریافت این مجوز ضروری خواهد بود.

برای اخذ این مجوز، شرکت‌ها حتما باید شرایط خاصی داشته باشند که از جمله این شرایط، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- شرکت‌ها حتما باید ثابت کنند که محصولاتی دانش بنیان را تولید و روانه بازار کرده‌اند.

2- این شرکت‌ها باید اظهارنامه‌های مالیاتی معتبری داشته باشند که نشان دهد مالیات خود را به موقع پرداخت کرده‌اند.

3- شرط سوم برای اخذ این مجوز، داشتن یک اساسنامه معتبر است که نشان دهد ارزش‌ها و اهدافی که شرکت‌های دانش بنیان دنبال می‌کنند شامل چه مواردی می‌شود.

4- در نهایت شرکت‌های دانش بنیان باید رزومه خوب و قوی را نیز برای خود ایجاد کرده باشند.

مجوزهای بهداشتی شرکت‌های دانش بنیان

برخی از شرکت‌های دانش بنیان ممکن است در حوزه‌های خاص پزشکی، مانند داروسازی، تولید تجهیزات آزمایشگاهی یا تولید و ساخت تجهیزات پزشکی فعالیت داشته باشند. همین موضوع نیز باعث می‌شود تا آنها نیازمند دریافت مجوز بهداشتی برای فعالیت خود باشند. این مجوز، نشان می‌دهد که شرکت‌های دانش بنیان، شرایط ابتدایی برای فعالیت در حوزه‌های پزشکی و آزمایشگاهی را داشته و محیط تولیدی آنها از نظر بهداشتی مشکلی ندارد.

از دیگر شرکت‌های دانش بنیانی که نیازمند اخذ این مجوز هستند، می‌توان به شرکت‌هایی که در حوزه تولید مواد غذایی فعالیت دارند اشاره کرد. شرکت‌های فعال در حوزه لوازم آرایشی و بهداشتی نیز باید این مجوز را دریافت کرده باشند. مجوزهای بهداشتی مخصوص شرکت‌ها، اطمینان می‌دهد که محصولات یا خدمات ارائه شده توسط شرکت‌های دانش بنیان، مبتنی بر استانداردهای بهداشتی روز بوده و از این نظر مشکلی ندارند.

این مجوز حتما باید توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز به تایید رسیده باشد تا یک مجوز معتبر به شمار بیاید. برای دریافت این مجوز، شرکت‌ها باید شرایط زیر را داشته باشند:

این شرکت‌ها حتما باید تجهیزاتی را استفاده کنند که مطابق با استانداردهای بهداشتی روز دنیا باشد.

در صورت تولیدی بودن شرکت، خط تولید آنها حتما باید در محیطی استاندارد و بهداشتی راه‌اندازی شده باشد.

شرط مهم دیگر، رعایت‌کردن استانداردها و دستورالعمل‌های بهداشتی توسط کارکنان و نیروهای کاری شرکت‌ها است.

مجوزهای استاندارد محیط زیست

کسب‌وکارها و شرکت‌های دانش بنیان که در زمینه تولید فعالیت دارند، باید اثبات کنند که حافظ محیط زیست بوده و فرایند تولید آنها هیچ‌گونه آسیبی را به محیط زیست وارد نمی‌کند. مجوزهای استاندارد محیط زیست، نسبت به این موضوع اطمینان حاصل می‌کنند. این مجوزها نیز با تایید اولیه وزارت صنعت، معدن و تجارت صادر شده و در نهایت باید سازمان حفاظت از محیط زیست نیز آنها را تایید کند. نکته مهم درباره این مجوزها، این است که تنها کسب‌وکارها و شرکت‌های دانش بنیانی که فعالیت آنها به هر شکلی ممکن است روی محیط زیست تاثیرگذار باشد، نیازمند اخذ این مجوز هستند.

از جمله مراحلی که باید برای اخذ این مجوز طی کرد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت در ابتدا باید طرح توجیهی از فعالیت خود را آماده کنند.

2- در قدم بعدی باید درخواست خود را در سامانه رسمی سازمان صنعت، معدن و تجارت به ثبت رسانده و فرمی که در اختیارشان قرار می‌گیرد را با اطلاعات دقیق و معتبر پر کنند.

3- در قدم بعدی کارگروه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت و همین‌طور کارگروه سازمان حفاظت از محیط زیست، فعالیت‌های این شرکت را ارزیابی کرده و در صورت تایید، مجوز را برای این شرکت صادر می‌کنند.

چه قدر طول می‌کشد تا مجوزهای صنعت و معدن صادر شوند؟

معمولا مدت زمانی که طول می‌کشد تا این مجوزها صادر شوند بین 2 تا 15 روز خواهد بود. با این حال، این زمان ممکن است گاهی اوقات و طبق شرایطی، کمی بیشتر شود. عوامل زیر می‌توانند روی مدت زمان صدور این مجوزها تاثیرگذار باشند:

نوع مجوزی که شما قصد دارید آن را دریافت کنید.

این موضوع که در چه بازه زمانی درخواست خود را برای اخذ این مجوزها ارسال کرده باشید.

مدت زمانی که طول می‌کشد تا کارشناسان این وزارت، شرایط شرکت دانش بنیان شما را ارزیابی کنند.

مسئله کامل بودن مدارکی که شما برای این سازمان ارسال کرده‌اید.

برای این‌که بتوانید زمان دریافت این مجوزها را به حداقل برسانید، بهترین راه این است که از خدمات سایت شبکه دانش بنیان ایران استفاده کنید.

دریافت مجوزهای وزارت صنعت، معدن و تجارت چه مزایایی برای شرکت‌ها دارد؟

اخذ مجوزهایی که در لیست مجوزهای صنعت و معدن قرار دارند، مزایای زیر را برای شرکت‌ها به همراه خواهد داشت:

1- وقتی که موفق به دریافت مجوزهای وزارت صمت شوید، این امکان به شما داده می‌شود تا به شکل راحت‌تری بتوانید شرکت خود را به ثبت برسانید.

2- با دریافت این مجوزها، در بیشتر مواقع می‌توانید تسهیلاتی را از بانک‌ها و دولت دریافت کنید. با دریافت این تسهیلات، شما می‌توانید به پیشرفت شرکت خود کمک کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص تسهیلات صندوق ‌های پژوهش و فناوری به سایت ایسنا مراجعه کنید.

3- اخذ این مجوزها به شرکت‌ها کمک می‌کند تا بتوانند با دانش بنیانی شدن، در راستای حذف مالیات شرکت خود قدم برداشته یا درصد مالیاتی که باید پرداخت کنند را به میزان زیادی کاهش دهند.

4- در نهایت، مجوزهای وزارت صنعت، معدن و تجارت، به شرکت‌ها کمک می‌کنند تا بتوانند در چارچوبی کاملا قانونی، اقدام به فروش محصولات یا خدمات خود به مشتریان کنند.

مجوز مالیات برای شرکت‌های دانش بنیان

یکی از گزینه‌هایی که در لیست مجوزهای صنعت و معدن قرار دارد، مجوز مالیات است که مربوط به پرداخت‌های شما و معافیت مالیاتی شرکت‌های دانش بنیان است. این مجوز، در واقع نشان می‌دهد که شرکت شما، پرداختی‌های مالیاتی خود را به موقع انجام داده و مشکلی ندارد. از طرف دیگر، این مجوز، می‌تواند شرایط اولیه برای اخذ معافیت مالیاتی را نیز برای شما فراهم کند. برای این‌که بتوانید مجوز مالیاتی را دریافت کنید نیازمند تهیه یک اظهارنامه مالیاتی خواهید بود که باید ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

1- اظهارنامه مالیاتی شما حتما باید شامل اطلاعات هیئت مدیره شرکت بوده و اطلاعات تماس شرکت نیز در آن ذکر شده باشد.

2- توضیحاتی درباره درآمدهای جانبی و اصلی شرکت در این اظهارنامه باید آمده باشد.

3- اطلاعات مربوط به پرداختی‌های مالیات توسط شرکت، باید در این اظهارنامه ذکر شده باشد.

4- در نهایت، باید هزینه‌های جانبی شرکت مانند حقوقی که به کارکنان و کارمندان آن پرداخت می‌شود نیز در این اظهارنامه ذکر شود.

معمولا برای این‌که بتوانید اظهارنامه کامل و جامعی را برای شرکت دانش بنیان خود تهیه کنید، بهترین راه این است که از یک حسابدار یا مشاور متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

مجوزهای بیمه برای شرکت‌های دانش بنیان

آخرین مورد از لیست مجوزهای صنعت و معدن نیز مربوط به مجوز بیمه است که اجازه صدور بیمه برای کارکنان شرکت  شما را صادر می‌کند. شرایط اولیه‌ای که برای صدور این مجوزها وجود دارد همان شرایط اولیه‌ای است که برای ثبت یک شرکت دانش بنیان وجود دارد که شامل پرداخت بیمه برای حداقل 3 نفر از کارکنان طی یک بازه زمانی 6 ماهه است. برای این‌که بتوانید اطلاعات بیشتری را درباره این شرایط به دست بیاورید می‌توانید از خدمات سایت ما در زمینه شرکت‌های دانش بنیان بهره‌مند شوید.

برای اخذ مجوزهای صنعت و معدن، چه مراحلی را باید طی کرد؟

جدول زیر توضیحاتی را درباره مراحل دریافت مجوزهای صنعت و معدن در اختیار شما قرار می‌دهد:

مراحل اخذ مجوز

توضیحات

ورود به سامانه

در ابتدا باید وارد سامانه بهین یاب شده و اطلاعات خود را در این سامانه وارد کنید. با این کار، شما می‌توانید به‌عنوان یک عضو سامانه شناخته شده و مراحل بعدی را طی کنید.

ثبت درخواست

در مرحله دوم، باید درخواست خود به منظور اخذ این مجوزها را به ثبت برسانید. برای ثبت این درخواست فرمی در اختیار شما قرار می‌گیرد که اطلاعات وارد شده در این فرم، باید با مدارک شما همخوانی کامل داشته باشد.

تعیین موضوعات شرکت

در گام بعدی باید موضوع فعالیت شرکت را در این سامانه مشخص کنید. به این ترتیب، موضوعات اولویت‌بندی شده شما تعیین خواهد شد و می‌توانید نوع فعالیت شرکت خودتان را نیز در همین مرحله تعیین کنید.

موقعیت مکانی

در مرحله بعدی باید اطلاعاتی درباره موقعیت مکانی شرکت را وارد کنید. موقعیت مکانی شرکت توسط کارشناسان این سامانه بررسی و ارزیابی می‌شود و به همین علت حتما باید اطلاعات دقیقی را در آن وارد کنید.

صدور جواز

در نهایت اگر بتوانید تمامی مراحل را به‌درستی طی کرده و مشکلی در مدارک و اطلاعات شما وجود نداشته باشد، جواز موردنیاز شما از صمت، صادر خواهد شد.

سخن پایانی

برای این‌که بتوانید هریک از مجوزهای صنعت و معدن را دریافت کنید، باید در سامانه این وزارت، اقدام به ثبت‌نام کرده و سپس حوزه فعالیتی شرکت و موقعیت مکانی آن را مشخص کنید. مجوزهای رایجی که شما می‌توانید دریافت کنید شامل مجوز ثبت شرکت، پروانه کسب، مجوز مالیات، مجوز بیمه، مجوزهای بهداشتی و مجوز محیط زیست می‌شود. دریافت این مجوزها به شما کمک می‌کند تا در مسیر دانش بنیان شدن قرار گرفته و بتوانید از تسهیلاتی که دولت در اختیارتان قرار داده استفاده کنید.

علاوه بر این، شرکت‌ها با دریافت این مجوزها می‌توانند به‌راحتی و در بستری کاملا قانونی خدمات یا محصولات خود را به فروش برسانند. برای دریافت این مجوزها، احتمالا نیازمند خدمات مشاوره جامع و کاملی هستید که برای این کار، می‌توانید از خدمات سایت شبکه دانش بنیان ایران  استفاده کرده و با هزینه‌ای مناسب بهترین خدمات مشاوره را دریافت کنید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا