آیا روز صفر گوگل به سرعت در حال نزدیک شدن است؟

افزایش ۳۵۷ درصدی ترافیک ناشی از هوش مصنوعی به وبسایتها، نمایانگر شروع یک دوره جدید در شیوه دسترسی کاربران به اطلاعات است.
به نقل از خبرگزاری خبرآنلاین و بر اساس گزارش هوشیو، طبق اطلاعات جدید منتشر شده از سوی شرکت Similarweb، ارجاع کاربران از پلتفرمهای هوش مصنوعی مانند ChatGPT، Gemini، Perplexity و سایر چتباتها به معتبرترین وبسایتهای دنیا، در ژوئن ۲۰۲۵ نسبت به سال گذشته با رشد قابل توجه ۳۵۷ درصدی به بیش از ۱.۱۳ میلیارد بازدید رسیده است.
با وجود این جهش گسترده، جستجوی سنتی گوگل هنوز با ۱۹۱ میلیارد بازدید، بیشترین ترافیک را برای وبسایتها فراهم میکند. با این حال، بسیاری از ناشران دیجیتال، بهویژه در عرصه رسانه، نگرانیها را در مورد روزی ابراز میکنند که گوگل دیگر هیچ کاربری را به سمت آنها نمیفرستد؛ روزی که بهعنوان «صفر گوگل» (Google Zero) شناخته میشود.
تحقیقات اخیر حاکی از آن است که نمایش خلاصههای هوش مصنوعی در نتایج جستجو منجر به کاهش کلیکهای کاربران بر روی لینکهای خبری شده است. بر اساس تحقیقی از مرکز Pew، وقتی AI Overviews (خلاصههای خودکار) به نمایش گذاشته میشوند، تنها ۸٪ از کاربران بر روی لینکها کلیک میکنند؛ در حالی که این رقم در صورت نبود این خلاصهها به ۱۵٪ افزایش پیدا میکند.
با این وجود، ارجاع چتباتها به وبسایتهای خبری نیز شاهد رشد چشمگیری بوده و نسبت به سال گذشته ۷۷۰٪ افزایش یافته است. در بین رسانه ها، یاهو با ۲.۳ میلیون ارجاع از پلتفرمهای هوش مصنوعی در صدر قرار دارد و پس از آن، رویترز، گاردین و بیزینس اینسایدر به چشم میخورند.
ChatGPT با بیش از ۸۰ درصد سهم در کل ارجاعات هوش مصنوعی، در جایگاه نخست قرار دارد. این موضوع نشاندهنده اعتماد روزافزون کاربران به چتباتها، نه تنها برای گفتگو بلکه برای جستوجوی اطلاعات و بازدید از وبسایتها است.
در عرصه تجارت الکترونیک، آمازون با ۴.۵ میلیون بازدید از طریق هوش مصنوعی در صدر است و Etsy و eBay در جایگاههای بعدی قرار دارند. از سوی دیگر، در بخش علمی، وبسایت ResearchGate و در عرصه اطلاعات عمومی، ویکیپدیا بیشترین ترافیک را از خدمات هوش مصنوعی دریافت کردهاند.
۲۲۷۲۲۷