جستجوی بدون کلیک در سال ۲۰۲۵
با ظهور AI Overview، واقعیت جستجوی بدون کلیک به یک پدیده انکارناپذیر تبدیل شده است. این تغییرات ناشی از رفتارهای متغیر کاربران و پیشرفتهای چشمگیر هوش مصنوعی است.
به گزارش ایتنا، از زمان معرفی اسنیپتهای ویژه توسط گوگل در سال 2014، متخصصان سئو درباره ماهیت جستجوی بدون کلیک صخبت کردهاند و حالا با ورود AI Overview ، این واقعیت به وضوح قابل مشاهده است.
AI Overview (AIO) پاسخهای عمیق و تفصیلی ارائه میدهد که نه تنها به سوالات پاسخ میدهد بلکه به پرسشهای مرتبطی که کاربر هنوز مطرح نکرده نیز پاسخ میدهد. این پاسخها به قدری طولانی هستند که در حالت گسترش یافته، تقریباً نیمی از صفحه را در دستگاههای دسکتاپ و موبایل اشغال میکنند و بنابراین کاربران دیگر نیازی به کلیک برای مشاهده اطلاعات کامل ندارند.
آیا گوگل به طور کامل چشمانداز سئو را تغییر داده است؟ پاسخ مثبت است. بازاریابان باید خود را با این تغییرات وفق دهند تا کار آنها بیارزش نشود. توانایی رو به رشد هوش مصنوعی برای استدلال مؤثرتر و حفظ زمینه بیشتر، به برندها این امکان را میدهد که از رقبا پیشی بگیرند.
کاهش شدید در تعداد کلیکها نباید باعث وحشت بازاریابان شود. ما باید خود را با شرایط جدید وفق دهیم و آسانترین بخش این معما، اندازهگیری است.
با اینکه تعداد کلیکها در سال 2025 کاهش خواهد یافت، اما رتبهبندی و نمایشها احتمالاً ثابت میمانند یا حتی بهبود خواهند یافت. AIOها تأثیری بر رتبه ندارند؛ بلکه نتایج دیگر را به پایین صفحه میرانند.
با وجود AIOها، ممکن است نرخ تبدیل افزایش یابد. AIOها نیاز به کلیک بر روی وبسایتها را کاهش میدهند و بدین ترتیب کاربرانی که واقعاً بر روی وبسایت کلیک میکنند، احتمال بیشتری برای تبدیل شدن به مشتری بالقوه دارند. بنابراین، میتوان گفت که AIOها ترافیک غیرمجاز را برای ما فیلتر میکنند.
تغییرات تنها محدود به چشمانداز جستجو نیست؛ رفتار کاربران نیز در حال تغییر است. مردم به پلتفرمهایی مانند تیکتاک، یوتیوب و اینستاگرام برای جمعآوری اطلاعات اولیه روی آوردهاند. در واقع، 67 درصد از کاربران رسانههای اجتماعی در سفر خرید خود با جستجوی اجتماعی تعامل دارند.
برندها باید تشخیص دهند که استراتژی هوش مصنوعی آنها اساساً استراتژی دادههای آنهاست. اگرچه ترافیک ارگانیک مرده نیست، اما این تحول تنها مرحله بعدی جستجو در پاسخ به رفتار متغیر کاربران است. بازاریابانی که سریعاً از تاسف خوردن برای ترافیک ارگانیک از دست رفته به ارائه تجربهای بهتر و منحصر به فرد برای ترافیک باقیمانده خود منتقل شوند، در سال 2025 موفق خواهند بود.