تثبیت سریع حافظه در اوتیسم دست نخورده باقی‌مانده است


یک مطالعه جدید که در مجله “Brain Research” منتشر شده، به بررسی جذاب و عمیق فرآیندهای حافظه در افرادی با سطوح مختلف ویژگی‌های اوتیسم، از جمله کسانی که با اختلال طیف اوتیسم (ASD) تشخیص داده شده‌اند، پرداخته است.

این تحقیق نشان می‌دهد که تثبیت فوق‌سریع حافظه (فرایندی که طی آن مغز یادگیری را در مدت زمان کوتاه تثبیت و تقویت می‌کند) در افراد نوروتیپیک و کسانی که ASD دارند، به‌طور مشابه عمل می‌کند.

این یافته‌ها به چالش کشیدن فرضیات قبلی مبنی بر تغییرات در فرآیندهای یادگیری و حافظه در افراد مبتلا به اوتیسم را نشان می‌دهد و تأکید می‌کند که هر دو گروه دارای دینامیک‌های یادگیری و حافظه سالم هستند.

نویسندگان این مطالعه به دنبال درک عمیق‌تری از مکانیزم‌های یادگیری و حافظه بودند، به ویژه چگونگی بهینه‌سازی و حفظ اطلاعات توسط مغز. دزسُ نِمِت (Dezső Németh) از مرکز تحقیقات علوم اعصاب لیون توضیح داد: مغز ما به طور مداوم در حال یادگیری و پردازش اطلاعات از محیط است. بر اساس این اطلاعات، مغز ما مدل‌هایی از دنیای اطراف خود می‌سازد.

وی تاکید می‌کند که تثبیت حافظه نقش حیاتی در این فرآیند ایفا می‌کند و یکی از بزرگترین چالش‌های علمی در روانشناسی شناختی و علوم اعصاب است.

محققان تأثیر ویژگی‌های اوتیسم بر تثبیت فوق‌سریع حافظه را مورد بررسی قرار دادند، فرایندی که طی آن اطلاعات تازه کسب‌شده در عرض چند دقیقه و حتی ثانیه تثبیت می‌شود.

 




اختلال طیف اوتیسم یک وضعیت عصبی-رشدی است که با چالش‌هایی در تعاملات اجتماعی، رفتارهای محدود و تکراری، و حساسیت‌های حسی همراه است. این اختلال به صورت یک طیف ظاهر می‌شود، به این معنا که افراد مبتلا می‌توانند مجموعه‌ای گسترده از توانایی‌ها و ویژگی‌ها را داشته باشند.

تثبیت حافظه به فرایندی اشاره دارد که مغز خاطرات آسیب‌پذیر و کوتاه‌مدت را به خاطرات پایدار و بلندمدت تبدیل می‌کند. این فرایند معمولاً در دو مرحله انجام می‌شود: یادگیری آنلاین که در حین تمرین فعال است و یادگیری آفلاین که مغز در دوره‌های استراحت یا خواب به پردازش و تقویت اطلاعات ادامه می‌دهد.

تحقیقات نشان داد که شرکت‌کنندگان، صرف نظر از سطح ویژگی‌های اوتیسم یا تشخیص ASD، در طول وظیفه یادگیری نشان‌دهنده یادگیری و تثبیت حافظه قابل توجهی بودند. نتایج همچنین نشان داد که مقدار تثبیت فوق‌سریع حافظه در طول وقفه‌ها، بدون توجه به ویژگی‌های اوتیسم یا تشخیص ASD، تفاوتی نداشت. نِمِت افزود: “این دوره‌های کوتاه آفلاین بسیار مهم هستند زیرا اجازه بازپخش مؤثر حافظه را فراهم می‌کنند.”

این مطالعه با ترکیب داده‌ها از دو تحقیق مختلف، عدم وجود تفاوت‌های معنادار گروهی را تأیید کرد و نتیجه‌گیری کرد که تثبیت فوق‌سریع حافظه در اوتیسم دست نخورده باقی مانده است.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا