۷۲ درصد از نوجوانان آمریکایی با استفاده از رباتهای هوش مصنوعی آشنا هستند

طبق گزارش ایتنا و اشارهای از تککرانچ، این همدمان هوش مصنوعی، رباتهایی هستند که به منظور تعاملات شخصی و گفتگوهای دوستانه طراحی شدهاند و با ابزارهای کمکی آموزشی، تولیدکنندههای تصویر و دستیارهای صوتی ساده متفاوتند. نمونههایی از این رباتها شامل شخصیتهای دیجیتال Character.AI، Replika و چتباتهای چندکاره مانند ChatGPT و Claude هستند که امکان گفتگوهای عمیقتر بسته به خواسته کاربر را فراهم میکنند.
نتایج این مطالعه نشان میدهد که تعامل با این رباتهای هوش مصنوعی برای نوجوانان بسیار جذاب است؛ به طوری که ۵۲ درصد از آنان به شکل منظم با این رباتها در ارتباطاند. در این میان، ۱۳ درصد از کاربران هر روز و ۲۱ درصد چندین بار در هفته به گفتگو با این رباتها مشغول هستند. با این حال، در بین نوجوانانی که هرگز از این خدمات استفاده نکردهاند، پسران با ۳۱ درصد کمی بیشتر از دختران با ۲۵ درصد به چشم میخورند.
نوجوانان برای استفاده از همراهان هوش مصنوعی دلایل متنوعی دارند؛ سرگرمی (۳۰ درصد)، کنجکاوی نسبت به فناوری (۲۸ درصد)، جستجوی راهنمایی (۱۸ درصد) و دسترسی دائمی به رباتها (۱۷ درصد) از اصلیترین این دلایل محسوب میشوند. با این حال، نیمی از نوجوانان به اطلاعاتی که این رباتها ارائه میدهند، اعتماد ندارند و بزرگترها نسبت به آگاهیهای هوش مصنوعی اعتماد کمتری دارند.
نگرانیهایی درباره تأثیرات روانی و ایمنی این فناوری وجود دارد؛ برای مثال، گزارشهایی از بروز مشکلات عاطفی در ۳۴ درصد از کاربران نوجوان و حتی شکایتهایی با پیامدهای جدی از جمله خودکشی ثبت شده است. همچنین برخی نوجوانان از این رباتها به عنوان جایگزینی برای تعامل با انسانهای واقعی استفاده میکنند، با این وجود ۸۰ درصد اعلام کردهاند که زمان بیشتری را با دوستان حقیقی خود سپری میکنند و تنها ۶ درصد بیشتر وقت خود را به رباتها اختصاص میدهند.
این تحقیق دیدگاه اولیه و مهمی در مورد شیوههای استفاده نسل جدید از هوش مصنوعی جهت شبیهسازی تعاملات انسانی به دست میدهد؛ موضوعی که تأثیرات گستردهای بر سلامت روان، یادگیری مهارتهای اجتماعی و آینده ارتباطات میان انسان و ماشین خواهد داشت.