۲۰ ثانیه برای نجات؛ با بزرگترین آتشنشان هوایی دنیا آشنا شوید

“`html
در افسانههای باستانی چین، موجودی اسطورهای با نام «کونلونگ» (Kunlong) وجود دارد؛ موجودی که ترکیبی از ماهی و اژدهاست و حاکم بر دریاها و آسمانها به شمار میآید. امروزه، این افسانه به شکل یک غول ۶۰ تنی از فلز زنده شده است.
به نقل از خبرگزاری خبرآنلاین و بر پایه گزارش زومیت، هواپیمای دوزیست «AG۶۰۰» که این نام افسانهای را به دوش میکشد، تنها بزرگترین قایق پرندهی جهان نیست، بلکه نمادی از آرزوهای یک کشور برای غلبه بر چالشها در زمین و دریا نیز هست. این اژدهای مدرن نه برای نبردهای حماسی، بلکه برای اطفای حرایقات در جنگلهای دشوار و نجات جان انسانها از دل امواج خروشان طراحی شده است؛ دستگاهی که میتواند به سرعت از یک شناور آرام به یک ناجی پرنده تبدیل شود.
تاریخچه توسعه AG۶۰۰
مراحل طراحی و توسعه اولیه AG۶۰۰ از سال ۲۰۰۹ آغاز و تا سال ۲۰۱۴ ادامه یافت. در این زمان پنجساله، تیم مهندسی چین با چالشهای فنی متعددی روبهرو شد؛ از طراحی بدنهای که قابلیت عملکرد دوزیست را داشته باشد تا موتور، سیستم رانش و تجهیزات خاص برای انجام عملیات دریایی.
در اوت ۲۰۱۴، مراحل مونتاژ نمونه اولیه آغاز شد. این مرحله نشاندهندهی انتقال پروژه از نظریه به عمل بود و هیجان و توجه زیادی را در رسانههای داخلی چین جلب کرد.
عکاس: STR/AFP / Getty Images
در تاریخ ۲۳ جولای ۲۰۱۶، نخستین نمونه AG۶۰۰ در کارخانه هواپیماسازی ژوهای (Zhuhai) بهطور رسمی معرفی شد و تصاویر این غول مهندسی برای نخستین بار در سطح بینالمللی منتشر گردید؛ رویدادی که بیش از یک رخداد فنی، نمایانگر اراده و عزمی بود که چین برای تثبیت موقعیت خود در صنعت هوافضا در تلاش است.
پرواز اول AG۶۰۰ در سال ۲۰۱۷ به مدت یک ساعت انجام شد، اما راه زیادی تا اولین پرواز رسمی باقی مانده بود. پس از یک سال آزمایشهای زمینی و بررسیهای جامع فنی، در تاریخ ۲۴ دسامبر ۲۰۱۷، AG۶۰۰ موفق به انجام اولین پرواز خود از فرودگاه ژوهای شد. این پرواز تاریخی بهمدت حدود یک ساعت به طول انجامید و آغازگر مرحلهای جدید در تستهای پروازی این هواپیما بود.
در سال ۲۰۱۸، AG۶۰۰ برای نخستین بار پروازی موفق از سطح آب به نمایش گذاشت و قابلیت کلیدی دوزیست بودن خود را ثابت کرد. در سال ۲۰۲۰ نیز نخستین پرواز بر فراز دریا را انجام داد و از این رو توانمندیهای عملیاتی خود را در محیطهای دریایی تأیید کرد.
در ادامه، قابلیتهای آتشنشانی این هواپیما تا سال ۲۰۲۳ تکمیل شد. آزمایشهای میدانی مرتبط با جمعآوری، حمل و پاشش آب به مقدار زیاد در عملیاتهای واقعی، مطابق انتظار پیش رفت و توانمندی این هواپیما برای انجام مأموریتهای نجات و اطفای حریق در مواقع بحرانی بهطور عملی اثبات شد.
نام این هواپیما از موجودی افسانهای گرفته شده است که قابلیت تبدیل از ماهی به اژدها را دارد.
روند نامگذاری AG۶۰۰ به نوعی نمایانگر پیشرفت این پروژه بود. در ابتدا، این هواپیما با نام «Dragon ۶۰۰» شناخته میشد؛ نامی که قدرت و عظمت آن را القا میکرد. سپس نام به «TA-۶۰۰» تغییر یافت، که به احتمال قوی اشارهای فنی و آزمایشی بود.
در نهایت، این هواپیما بهحالت رسمی با نام «AG۶۰۰ Kunlong» معرفی شد: «کونلونگ» در افسانههای سنتی چینی، موجودی است که ممکن است از ماهی به اژدها تبدیل شود. این نام بهخوبی تصویرگر ذات دوزیست هواپیما است؛ وسیلهای که میتواند همچون موجودی اسطورهای، بهطور همزمان در آب حرکت کرده و در آسمان پرواز کند.
مشخصات فنی و طراحی AG۶۰۰
AG۶۰۰ با ابعادی در رده هواپیماهای متوسط، ترکیبی منحصر به فرد از قدرت، ظرفیت و چابکی را به تصویر میکشد. طول این هواپیما ۳۹٫۶ متر است که تقریباً در همسطح با یک بوئینگ ۷۳۷ قرار دارد؛ اما با بالهایی به عرض ۳۸٫۸ متر و ارتفاع ۱۲٫۱ متر، این هواپیما بهطور بهینه برای عملیاتهای خاکی و آبی طراحی شده است.
به لطف ابعاد وسیع، AG۶۰۰ دارای فضای داخلی گستردهای است که برای حمل آب و تجهیزات مختلف کاملاً مناسب است.
حداکثر وزن تیکآف در نسخه نهایی به ۶۰ تن میرسد: رقمی که نسبت به نمونههای اولیه که ۵۳٫۵ تن وزن داشتند، پیشرفت قابلتوجهی بهحساب میآید. در حالت برخاست از سطح آب، این وزن به ۴۸٫۸ تن کاهش مییابد، جایی که فشار هیدرودینامیک، وضعیت سطح آب و ایمنی، عواملی کلیدی خواهند بود.
AG۶۰۰، به واسطه ابعاد بزرگ خود، فضای داخلی گستردهای را برای استفاده در مأموریتهای نجات، حمل ۱۲ تن آب برای اطفای حریق، یا انتقال تجهیزات سنگین به مأموریتهای تدارکاتی فراهم میآورد.
سیستم رانش
قلب تپنده AG۶۰۰ را چهار موتور توربوپراپ Ivchenko AI-۲۰ پوشش میدهد که در چین به نام WJ-۶ شناخته میشوند؛ نسخهای بومیسازیشده و پیشرفته برای شرایط منحصر به فرد این هواپیما.
Wikipedia
موتورهای توربوپراپ بهدلیل صرفهجویی در مصرف سوخت در سرعتهای پایین تا متوسط، یک مناسب برای هواپیماهای دوزیست بهحساب میآیند؛ چرا که این نوع مأموریتها معمولاً در ارتفاع کم و مسیرهای طولانی انجام میگیرند. همچنین، نصب این موتورها بر روی بالهای بالا (high-wing) خطر تماس آنها با آب و آسیب در عملیاتهای دریایی را به حداقل میرساند.
چهار موتور توربوپراپ WJ-۶ قدرت و ایمنی هواپیما را بهشدت افزایش دادهاند.
موتورهای WJ-۶ که میوهی سالها بهینهسازی و آزمایش در صنعت هوانوردی چین هستند، نه تنها نیروی کافی برای برخاست از سطح آب را فراهم میکنند، بلکه در شرایط سخت جوی و دریایی نیز دارای کارکردی ثابت شده هستند.
استفاده از چهار موتور علاوه بر اینکه قدرت را افزایش میدهد، ایمنی را هم به مراتب بالا میبرد؛ بهطوری که حتی در صورت از کار افتادن یک یا دو موتور، هواپیما همچنان قادر به پرواز و یا فرود ایمن خواهد بود.
طراحی آیرودینامیک
AG۶۰۰ باید بهگونهای طراحی میشد که توازنی دقیق بین نیازهای آیرودینامیکی و ویژگیهای عملکردی در محیطهای آبی برقرار کند. بدین منظور، شکل بدنهی یکپارچه و قایقگونه آن (single-hull flying boat) از مدلهای کلاسیک قایقهای پرنده الهام گرفته شده و با فناوریهای مدرن ارتقا یافته است.
بخش زیرین بدنه بهصورت چندمرحلهای (stepped hull) طراحی شده است. این طرح با ایجاد یک «پله» در کف بدنه، زمان برخاستن از آب، مقاومت را کاهش داده و نیروی بالابرندهای اضافی تولید میکند که امکان شروع پرواز سریعتر و ایمنتری را فراهم میآورد.
عکاس: AVIC / Air Wing Media
لبههای جانبی بدنه با زوایای تیز طراحی شدهاند تا از اسپری آب به سمت بالا جلوگیری کنند؛ این امری حیاتی برای حفظ دید خلبان، حفاظت از موتورها و جلوگیری از ورود آب به بخشهای حساس به شمار میرود. خطوط بارز روی بدنه به گونهای طراحی شدهاند که با موجهای آب درگیر شده و لرزشها را پخش کرده و از نوسانات خطرناک در هنگام برخاستن یا فرود جلوگیری کنند.
شناورهای تثبیتکننده در سطح بالها از واژگونی یا انحراف AG۶۰۰ در امواج شدید محافظت میکنند.
بالهای بلند این هواپیما به سکانهای شناوری (sponsons) مجهز شدهاند که در انتهای هر بال قرار گرفتهاند. سکانها ثبات جانبی را هنگام شناور شدن حفظ کرده و به عنوان شناورهای تثبیتکننده در شرایط فیروزی عمل میکنند که از واژگونی یا انحراف در امواج شدید جلوگیری مینماید. این طراحی به خلبان اجازه میدهد تا AG۶۰۰ را بهطور دقیق و پاسخگو بر روی آب هدایت کند.
VCG
مونتاژ بدنه AG۶۰۰ بهصورت ماژولار انجام میشود: بخشهای جلویی، میانی و پشتی بدنه هرکدام در مناطق مختلف چین مانند شیان، هانژونگ و ژوهای ساخته شده و سپس در یک فرایند پیشرفته کنار هم قرار میگیرند. این روش سرعت تولید را افزایش داده و امکان تعویض و نگهداری مؤثرتر قطعات را در آینده فراهم میآورد.
به منظور مقابله با فشارهای متنوع در زمان تماس با سطح آب، کف بدنه با تقویتکنندههای داخلی تجهیز شده است؛ این سازهها نیرو را در سراسر بدنه پخش کرده و از آسیبپذیری موضعی جلوگیری میکنند.
علاوه بر این، AG۶۰۰ از بالهایی با دهانه حدود ۳۸٫۸ متر و طراحی بلند برای ایجاد نیروی لیفت کافی در سرعتهای مختلف بهره میبرد. این بالها نقش کلیدی در پایداری پروازی و توانایی برخاست از باندهای آبی کوتاه ایفا میکنند. اتصالات بال به بدنه با سازههای تقویتشده طراحی شدهاند تا بار ناشی از شرایط جوی را بهطور همزمان جذب کنند، بدون اینکه ساختار دچار خمیدگی یا فرسایش شود.
مواد و ساختار: ادغام تجربه و فناوریهای نوین
چالشهای ساخت AG۶۰۰ با فرایند ساخت هواپیماهای معمولی متفاوت بود، چرا که مهندسان ملزم به ادغام الزامات عملکردی دو محیط متضاد، یعنی زمین و دریا، در یک پلتفرم واحد بودند.
در فضاهای هوایی، فاکتورهایی مانند کاهش وزن، افزایش کارایی پروازی و حفظ آیرودینامیک مطلوب در اولویت قرار دارند. برعکس، عملیات در محیط دریایی نیاز به مقاومت بالا در برابر خوردگی، پایداری در برابر امواج و توان تحمل نیروهای هیدرودینامیکی شدید دارد.
سیستمهای ایمنی باید پاسخگوی شرایط اضطراری در هر دو محیط باشند.
بدنه اصلی از آلیاژهای پیشرفتهی آلومینیوم ساخته شده است؛ فلزی که به دلیل وزن سبک، استحکام بالا و مقاومت قابلقبول، ی ایدهآل برای هواپیماهاست که بهطور همزمان باید در آسمان پرواز کنند و بر سطح دریا فرود آیند. بهعلاوه، این سازهی فلزی با لایههای ضدخوردگی تقویت شده است تا در برابر رطوبت و محیطهای شور مقاومت خوبی داشته باشد.
برخی از بخشهای بیرونی و سطوح کنترلی نیز با مواد کامپوزیتی سبک و مقاوم پوشش داده شدهاند. این ترکیب به کاهش وزن کلی، تقویت آیرودینامیک و مقاومت در برابر خستگی سازه کمک میکند؛ ویژگیهایی که برای پروازهای طولانی و فرودهای متوالی بر روی آب، حیاتی به شمار میروند.
محصول این ترکیبات، قابلیت ایمنی دستگاه را در هر دو محیط تضمین میکند؛ بنابراین هواپیما باید توانایی فرود ایمن را در شرایط اضطراری، هم در زمین و هم روی آب داشته باشد. این نیاز به طراحی دوگانه برای تجهیزات نجات و امکانات تخلیه اضطراری و همچنین آموزش خاص خدمه پرواز منجر میشود.
CFP
یکی از نوآوریهای قابل توجه AG۶۰۰، سیستم پیشرفته جذب آب برای اطفای حریق است؛ بهطوری که این هواپیما قادر است تنها در ۲۰ ثانیه تا ۱۲ تن آب از سطح دریا یا دریاچه جمعآوری کند. این عملیات توسط دریچههای دقیق و پمپهای قدرتمند موجود در کف بدنه انجام میشود.
در این فرآیند، AG۶۰۰ در ارتفاعی زیر ۵ متر و با سرعتی کاملاً کنترلشده بر روی سطح آب حرکت میکند. در این حین دریچهها باز شده و با بهرهگیری از فشار حرکت، آب مستقیم به مخازن هدایت میشود.
توانایی عملیات در امواجی تا ارتفاع ۲ متر (Sea State ۳) نکتهای دیگر از ویژگیهای مهم AG۶۰۰ است؛ زیرا هواپیما حتی در شرایطی که بسیاری از رقبای دیگر دوزیست قادر به انجام عملیات نیستند، کارایی خود را حفظ میکند. این قابلیت علاوه بر طراحی پیشرفته بدنه، به سیستمهای تعلیق مقاوم و الگوریتمهای کنترلی هوشمند وابسته است.
AG۶۰۰ همچنین به سیستمهای ناوبری پیشرفتهای مجهز میباشد که امکان انجام مأموریتها در شب، در هوای مهآلود یا طوفانی را فراهم میکند.
توانمندیهای چندمنظوره AG۶۰۰
طراحی منحصر به فرد AG۶۰۰ که امکان برخاست و فرود از زمین و آب را فراهم میکند، این هواپیما را به ابزاری استراتژیک و منعطف بدل کرده است. از مهار آتشسوزیهای بزرگ و انجام عملیات نجات در دریای طوفانی گرفته تا نظارت زیستمحیطی و حملونقل در مواقع بحرانی. در ادامه به بررسی هر یک از این قابلیتها خواهیم پرداخت.
قابلیتهای پروازی
AG۶۰۰ با برد عملیاتی وسیع ۴۵۰۰ کیلومتری، قادر است از پایگاههای ساحلی چین، مناطق گستردهای از دریای چین جنوبی، اقیانوس آرام غربی و جزایر دورافتاده را بهراحتی پوشش دهد: قابلیتی که برای کشوری با جغرافیای دریایی پیچیده مانند چین از اهمیت بالایی برخوردار است.
سرعت کروز ۲۲۰ کیلومتر در ساعت، AG۶۰۰ را به گزینهای ایدهآل برای واکنشهای سریع در شرایط اضطراری تبدیل میکند. این سرعت دو برابر سرعت کشتیهای امدادی و چهار برابر هلیکوپترهای نجات است و در موقعیتهایی که ثانیهها تعیینکننده مرگ و زندگی هستند، چنین برتریای بسیار حیاتی به حساب میآید.
حداکثر سرعت این هواپیما نیز به ۵۰۰ کیلومتر بر ساعت میرسد که در مواقع اضطراری، امکان تحرک سريعتر را فراهم میسازد.
AG۶۰۰ میتواند تا ۱۲ ساعت بیوقفه پرواز کند و مأموریتهای طولانی و چند مرحلهای را تحقق بخشد: از گشتزنی و شناسایی گرفته تا انتقال نیرو و چند نوبت پاشش آب بر روی مناطق بحرانی، همهی این موارد در یک پرواز انجام میشود، بدون نیاز به بازگشت به پایگاه یا سوختگیری مجدد.
این هواپیما برای پرواز در ارتفاعات متوسط طراحی شده، در جایی بین شلوغی مسیرهای تجاری و عدم ثبات جوهای پایین، تا هم سریعتر عمل کند و هم ایمنی بیشتری داشته باشد. سیستمهای پیشرفته ناوبری و هواشناسی آن نیز کمک میکنند تا پرواز در شرایط سخت نظیر مه غلیظ، بادهای شدید یا بارانهای موسمی، با اطمینان کامل انجام شود.
قابلیتهای آبی
AG۶۰۰ نهتنها در آسمان، بلکه روی آب نیز تواناییهای قابل توجهی دارد. این هواپیمای دوزیست قادر است تنها با ۲٫۵ متر عمق آب عملیاتهای خود را انجام دهد؛ به این معنی که نهتنها میتواند در اقیانوسها و دریاها، بلکه در دریاچهها، رودخانههای وسیع، تالابها و حتی مناطق سیلزده نیز بهراحتی فرود آید یا پروازی را آغاز کند. این انعطاف پذیری، هواپیما را به ابزاری کارآمد برای برنامههای امدادی در موقعیتهای غیرقابل پیشبینی میسازد.
این هواپیما برای برخاستن از سطح آب به فضایی نسبتاً محدود نیاز دارد: ۱۵۰۰ متر طول و ۲۰۰ متر عرض. این ویژگی به AG۶۰۰ اجازه میدهد تا برخلاف بسیاری از هواپیماهای دوزیست، از خلیجهای طبیعی، خورها و دریاچههایی با فضای محدود برنامههای خود را آغاز کند؛ جایی که هواپیماهای بزرگتر عموماً ناتوان هستند.
اما اوج قابلیت این پرندهی دوزیست در تواناییاش برای مواجهه با شرایط دشوار در دریا مطرح میشود. AG۶۰۰ قادر است در دریاهایی با ارتفاع امواج تا ۲ متر (Sea State ۳) برخاست و فرود کند؛ در حالی که این شرایط برای بسیاری از دیگر شناورها و هواپیماهای مشابه به معنای توقف عملیات است. این قابلیت مطمئن، در فعالیتهای اضطراری دریایی اهمیت فراوانی دارد.
هواپیمای دوزیست AG۶۰۰ میتواند در امواج به ارتفاع ۲ متر عملیات اضطراری دریایی را انجام دهد.
تمامی این ویژگیها، میسر میشود با مجموعهای از سیستمهای پیشرفتهی هدایت آبی. از سکانهای مخصوص حرکت بر روی آب گرفته تا تجهیزات ناوبری دریایی و ارتباطات هماهنگ با شناورها و پایگاههای ساحلی، خلبان میتواند AG۶۰۰ را بهعنوان یک قایق تندرو و دقیق بر سطح آب هدایت کرده و در مکان دلخواه خود با دقت بالا متوقف سازد.
آتشنشانی هوایی
AG۶۰۰ میتواند در هر مأموریت، تا ۱۲ تن آب را بهعنوان آتشنشانی هوایی حمل کند؛ رقمی که تقریباً دو برابر ظرفیت هواپیمای کانادایی CL-۴۱۵ میباشد که پیشتر بهعنوان استاندارد صنعت شناخته میشد.این ظرفیت بالا کاهش تعداد پروازهای مورد نیاز، صرفهجویی در زمان و افزایش تأثیرگذاری عملیات را به همراه دارد.
سیستم پیشرفته جمعآوری آب، توانایی پر کردن مخازن هواپیما از سطح آب را تنها در ۲۰ ثانیه دارد. این سرعت قابل توجه به هواپیما اجازه میدهد که در یک مأموریت، چندین بار به برداشت و پاشش آب بپردازد، بدون اینکه در معرض دود یا حرارت شدید قرار گیرد.
عکاس: Cui Meng / Global Times
فرآیند پاشش آب در هر نوبت مساحتی نزدیک به ۴ هزار مترمربع را در بر میگیرد که در آتشسوزیهای وسیع جنگلی، میتواند تغییرات عمدهای ایجاد کند. لازم به ذکر است که سیستم آبپاشی میتواند بر اساس شدت، موقعیت و نوع حریق میزان و الگوی پاشش را تطبیق دهد.
در مواقعی که حریقهای نفتی با شیمیایی وجود دارد که آب نمیتواند آن را خاموش کند نیز، هواپیما میتواند مواد شیمیایی مهارکننده را حمل کند. طراحی مخازن بهگونهای است که قابلیت بارگیری و استفاده از انواع مواد را بدون نیاز به تغییرات ساختاری فراهم میآورد.
جستوجو و نجات دریایی
توانایی حمل ۵۰ نفر در هر مأموریت، این هواپیما را به ابزاری مناسب برای نجات در رویدادهای بزرگی نظیر غرق شدن کشتیهای مسافربری یا بلایای دریایی تبدیل میسازد. همچنین فضای داخلی آن برای حمل تجهیزات پزشکی، برانکارد و ارائه کمکهای اولیه در طول پرواز بهینه گشته است.
سیستمهای جستوجو نصبشده بر روی AG۶۰۰ شامل رادارهای پیشرفته، دوربینهای حرارتی و اپتیکی و سیستمهای مادونقرمز هستند؛ امکاناتی که امکان شناسایی اجسام کوچک یا افراد را در آب حتی در تاریکی شب، مه یا طوفان میسر میسازند.
توانایی فرود مستقیم روی آب نیز از نکات حیاتی AG۶۰۰ بهحساب میآید؛ چرا که در شرایطی که امکان نجات با طناب یا شناورهای کمکی وجود ندارد، AG۶۰۰ میتواند در کنار افراد گرفتار فرود آید و آنها را بهطور مستقیم سوار کند: حرکتی که در برخی شرایط میتواند تفاوت میان نجات و مرگ را رقم بزند.
کاربردهای نظارتی
AG۶۰۰ در نقش نظارتی، ابزاری چندمنظوره برای پایش دریایی و ساحلی محسوب میشود. قابلیت پرواز در ارتفاعات متوسط و پوشش وسیع المنطقةای، این هواپیما را مناسب برای مأموریتهای گمرکی دریایی میسازد؛ بهخصوص برای کشورهایی با خط ساحلی وسیع و منافع دریایی استراتژیک.
CFP
در حوزه نظارت امنیتی، این هواپیما میتواند فعالیتهای غیرقانونی نظیر ماهیگیری غیرمجاز، حضور کشتیهای ناشناس یا قاچاق دریایی را پیگیری و ثبت کند. سیستمهای تصویربرداری دقیق آن توانایی ثبت تصاویر با جزئیات بالا را دارند که میتواند در پروندههای قضایی یا تحلیلهای اطلاعاتی مورد استفاده قرار گیرد.
AG۶۰۰ همچنین میتواند در قاعده دادهها و شناسایی آلودگیها یا تجمع جلبکها با وضعیت غیرعادی رنگ آب، یا جمعآوری نمونههای آب و دادههای جوی بهمنظور نظارت بر وضعیت محیطزیست، مفید باشد.
این هواپیمای دوزیست در مأموریتهای اکتشاف منابع طبیعی دریایی نیز کاربردی خواهد بود. به کمک نصب تجهیزات ژئوفیزیکی خاص، AG۶۰۰ قادر به شناسایی منابع زیرسطحی از جمله نفت و گاز، مواد معدنی کف دریا و دیگر منابع انرژی خواهد بود؛ ویژگی مهمی که آن را به یک ابزار باارزش در توسعه منابع فراساحلی تبدیل میکند.
حمل و نقل
شاید قابلیت حملونقل AG۶۰۰ به اندازه سایر کاربردها نظر عموم را جلب نکند؛ اما در شرایط خاص مانند انتقال افراد به جزایر دورافتاده یا مناطقی که فاقد باند فرودگاه هستند، این هواپیما گزینهای بیرقیب محسوب میشود.
در مواقع اضطراری، AG۶۰۰ برای ارسال اقلام حیاتی نظیر دارو، آب آشامیدنی، تجهیزات پزشکی و غذا به مناطقی که دسترسی زمینی به آنها متوقف شده، بهکار میرود و از آنجا که دارای ظرفیت حمل بالایی است، میتواند حجم زیادی از تدارکات را در یک سفر جابجا کند.
این هواپیما قادر است در موقعیتهای بحرانی و فاجعهبار مانند زلزله، سونامی یا سیل عمل کند و به عنوان حلقه ارتباطی حیاتی میان مراکز امدادی و مناطق آسیبدیده عمل کند. توانایی فرود بر روی آبهای آرام یا در مناطق سیلابی، این پرنده را به یکی از معدود وسایل نقلیه مؤثر در این شرایط تبدیل کرده است.
آینده نگری: فراتر از مرزهای چین
شرکت AVIC یک استراتژی واضح برای صادرات AG۶۰۰ تعریف کرده است. بازارهای بالقوه عمدتاً شامل کشورهای جزیرهای و ساحلی هستند که با مسائلی نظیر آتشسوزیهای جنگلی، بلایای طبیعی و عملیات دریایی مواجه هستند؛ کشورهایی مانند مالزی، اندونزی و فیلیپین میتوانند از این جمله باشند.
بستههای صادراتی این هواپیما علاوه بر خود محصول شامل خدمات پشتیبانی گسترده نیز میباشد. این خدمات شامل آموزش خدمه، تأمین قطعات یدکی و پشتیبانی فنی میباشد. همچنین، گزینههای مالی مانند لیزینگ (اجاره به شرط تملیک) یا اجاره عملیاتی نیز بهعنوان بخشی از مدل عرضه ارائه میشود تا این هواپیما برای کشورهای با بودجههای مختلف قابلدسترس باشد.
در آینده، شرکت سازنده قصد دارد توسعه AG۶۰۰ را فراتر از نسخه پایه ادامه دهد و نوعهای تخصصیتری برای کاربردهای دیگر طراحی کند. بعلاوه، با توجه به اهداف کلان چین در زمینه فناوری هوانوردی، از جمله توسعه پیشرانش هیبریدی و ساخت موتورهای بومی، به احتمال زیاد نسخههای آینده AG۶۰۰ در زمینههایی نظیر کارایی سوخت و برد عملیاتی بهبود خواهند یافت.
۲۲۷۲۲۷
“`