صدای صورتی چیست؟ آیا به خواب و حافظه کمک می‌کند؟


احتمالا درمورد صدای (نویز) سفید که عایق صداهای اطراف و محیط است شنیده‌اید. حالا رقابت میان طیف رنگی صداها بیشتر شده و بحث و گفت‌وگوها درمورد صداهای صورتی، قهوه‌ای، سبز، و به قولی رنگین‌کمان صداها، و تاثیر آنها بر خواب، تمرکز و آرامش‌بخشی افزایش یافته است. 

دانش صدا‌ها و تاثیرات آن‌ها جدید و محدود است. اما محدودیت مطالعات مانع هزاران نفری نشده است که برای گوش دادن به این طیف صداها سراغ برنامه‌های یوتیوب یا برنامه‌های مراقبه در گوشی‌های همراه می‌روند. 

صدای صورتی چیست؟

برای درک کردن صدای صورتی بهتر است با صدای سفید شروع کنیم که از سایر صداها آشناتر است. صدای (نویز) سفید شبیه صدای ساکن رادیو یا تلویزیون است. مهندسان صدا آن را این‌طور تعریف می‌کنند که حجم این صدا در تمام فرکانس‌های قابل‌ شنیدن برای گوش انسان یکسان است. این صدا نامش را از نور سفید گرفته است که تمام امواج نوری را در خود دارد. 

اما صداهای بالاتر از صدای سفید خشن‌ به نظر می‌رسند. صدای صورتی درجه صدا در فرکانس‌های بالاتر را کاهش می‌دهد و به همین دلیل نغمه یا زیروبم پایین‌تری دارد و بیشتر به صدای باران و اقیانوس شبیه است. زیروبم صدای قهوه‌ای حتی از این هم پایین‌تر است که از آن صدایی دلنشین و آرامش‌بخش می‌سازد. صداهای صورتی و قهوه‌ای مانند صدای سفید تعاریف استانداردی دارند، اما صداهای رنگی دیگر که جدیدترند هنوز تعریف مشخصی ندارند. 

پشت این صداهای رنگی چه چیزی نهفته است؟

طبق تحقیقات جدید، صدای سفید و صورتی ممکن است در حوزه اختلال بیش‌فعالی یا ای‌دی‌‌اچ‌دی مزایای اندکی برای افراد مبتلا به اختلال کمبود توجه/بیش‌فعالی داشته باشد. جوئل نیگ، محقق و از نویسندگان این تحقیق، از پورتلند می‌گوید که به‌لحاظ نظری این صداها مغز را بیدار می‌کنند. نیگ می‌گوید که این صدا مغز را تحریک و درگیر می‌کند اما حواس را پرت نمی‌کند. از صدای سفید برای درمان وزوز گوش استفاده می‌شود. 

دانشمندان دانشگاه نورت‌وسترس همچنین در حال مطالعه روی این موضوع‌اند که چه‌طور ضربان‌های کوتاهِ صدای صورتی امواج آهسته مغزیِ خواب عمیق را تقویت می‌کند. تحقیقات محدودی نشان می‌دهد که این ضربان‌های کوتاه در بهبود حافظه موثرند. 

دکتر رونیل ملکانی، دانش‌یار عصب‌شناسی، می‌گوید که فرکانس صدای صورتی مشابه فرکانس‌ امواج مغزی در خواب موج آهسته است، زیرا این امواج بزرگ و آهسته‌اند. خواب موج آهسته سومین مرحله از چرخه‌ خوابِ ۹۰ دقیقه‌ای انسان است که حدود ۲۰ تا ۴۰ دقیقه طول می‌کشد. این خواب آرام‌ترین مرحله‌ است و در آن امواج مغز و ضربان قلب کند می‌شوند و فشار خون کاهش می‌یابد.

اگر این تحقیقات به نتیجه برسد می‌توان دستگاهی برای بهبود خواب یا حافظه تولید کرد. البته ملکانی می‌گوید که هنوز سوالات بسیاری بی‌پاسخ مانده‌اند و در این زمینه کارهای زیادی باید انجام شود.   

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا