فرارو | انقلاب در بسته‌بندی‌های آمازون

فرارو- آمازون مدلی برای کاهش ضایعات بسته‌بندی ساخته است. داده‌های آن شرکت نشان می‌دهد که اکنون به کاهش حداقل ۵۰۰۰۰۰ تن بسته بندی در سال کمک می‌کند. آمازون روزانه ۲۰ میلیون بسته را ارسال می‌کند که به مقدار نجومی کاغذ، مقوا و بسته بندی پلاستیکی نیاز دارد. درک این که چگونه همه آن اقلام را به طور کارآمد بسته بندی کنیم برای محیط زیست و برای منافع شرکت آمازون اهمیت دارد؛ بنابراین در سال ۲۰۱۹ میلادی آن شرکت مدل مبتنی بر هوش مصنوعی اختصاصی خود را برای کاهش ضایعات بسته بندی راه اندازی کرد.

به گزارش فرارو به نقل از فوربز، نتیجه آن بود که پنج سال پس از اجرای آن طرح هوش مصنوعی به صرفه جویی در حداقل ۵۰۰ هزار تن بسته بندی در سال کمک کرد. این تقریبا معادل وزن ۷۷۵۰ فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ است.

“کایلا فنتون” مدیر ارشد تیم نوآوری بسته بندی آمازون می‌گوید:” این فناوری به ما امکان تصمیم گیری در مقیاس بزرگ را می‌دهد.  این قطعا نمونه‌ای است که در آن پایداری و تجارت می‌توانند به خوبی با یکدیگر همسو شوند”.

 محققان آمازون برای مدیریت حجم، مدل مبتنی بر هوش مصنوعی را ساختند که آن را Package Decision Engine می‌نامد تا کارآمدترین انتخاب بسته‌بندی را پیش بینی کند. این مدل از پردازش داده‌ها در مورد هر کالا از فروشگاه آنلاین خود از جمله موارد اولیه مانند نام و توضیحات محصول استفاده می‌کند. هم چنین بازخوردها از بازگرداندن و بررسی محصول را جمع‌آوری می‌کند و اطلاعاتی درباره محصولاتی که آسیب دیده اند را در بر می‌گیرد و همه این داده‌ها را با عکس‌هایی که هنگام ورود اقلام به انبار آمازون با استفاده از یک تونل بینایی کامپیوتری خاص گرفته می‌شود ترکیب می‌کند.

این عکس‌ها جزئیات ابعاد دقیق هر شئ را به شرکت می‌دهند و تصاویر را از زوایای مختلف ثبت کرده و به آن کمک می‌کنند بهترین روش بسته بندی را تعیین کند. با گذشت زمان این مدل تفاوت‌های ظریف بیش تری را در شناسایی اقلام خاص اضافه کرده است به طوری که برای مثال، اقلام شخصی مانند پوشک بزرگسالان بدون بسته بندی ارسال نمی‌شوند تا در مصرف مواد صرفه جویی شود و محصولاتی که دارای آهنربا‌های قوی هستند از محافظت کافی برخوردار می‌شوند تا از آن‌ها محافظت به عمل آید و روی نوار نقاله گیر نکنند.

محققان آمازون در مقاله‌ای در سال ۲۰۲۱ میلادی نوشتند که ترکیب داده‌های تصاویر و متن عملکرد مدل را تا ۳۰ درصد بهبود بخشیدند. استفاده از هوش مصنوعی برای تصمیم گیری در مورد بسته بندی کاری غیرعادی قلمداد می‌شود. به نظر می‌رسد آمازون در این زمینه پیشتاز است، زیرا داده‌های زیادی را در اختیار دارد و شرکت‌های دیگر تا این اندازه داده در اختیار ندارند.

آمازون که ۵۷۵ میلیارد دلار فروش دارد در حال حاضر از مدل هوش مصنوعی در سراسر آمریکای شمالی و اروپا استفاده می‌کند و در تلاش است تا آن را در هند، استرالیا و ژاپن عرضه کند. مدل هوش مصنوعی باید زبان‌های جدید را بیاموزد و محصولات خاص آن بازار‌ها را ترکیب کند.

آمازون می‌گوید که مدل بسته بندی مبتنی بر هوش مصنوعی به آن شرکت کمک کرد تا در فاصله سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۲ میلادی بیش از ۲ میلیون تن بسته بندی را کاهش دهد. مازون فاش نمی‌کند که سالانه چند تن از مواد بسته بندی استفاده می‌کند بنابراین دانستن این که مدل مبتنی بر هوش مصنوعی تا چه حد کل استفاده از بسته بندی آن شرکت را کاهش داده دشوار است.

کارشناسان به فوربز گفتند که هرگونه کاهش مثبت است. “رافائل اوراس” استاد پایداری بسته بندی در دانشکده بسته بندی دانشگاه ایالتی میشیگان می‌گوید که کاهش بسته‌بندی برای یک شرکت قابل توجه است. او می‌گوید:”فرصت بزرگی نه تنها برای آمازون بلکه برای کل صنعت وجود دارد تا از هوش مصنوعی برای کاهش ضایعات بسته‌بندی استفاده کند. البته استفاده آمازون از هوش مصنوعی در بسته بندی فقط به خاطر ضایعات یا پایداری نیست بلکه در مورد هزینه نیز می‌باشد. آمازون در تازه‌ترین گزارش سالانه خود جزئیاتی را ارائه داده که نشان می‌دهد چگونه به دنبال کاهش هزینه‌های متغیر در هر واحد از جمله با انتخاب بسته بندی مناسب است.”

بسته بندی پلاستیک موضوعی بحث برانگیز برای آمازون است. بازیافت پلاستیک دشوار است و گزارش اخیر CalPIRG نشان می‌دهد که زباله‌های پلاستیکی آمازون که در سطل‌های فروشگاه‌ها رها می‌شوند به ندرت به مراکز بازیافت می‌رسند. آمازون در ماه اکتبر اعلام کرد که انبارش در اوهایو بسته بندی‌های پلاستیکی را با کاغذ و مقوای قابل بازیافت جایگزین می‌کند تا بخشی از تلاش چند ساله اش برای حذف شبکه توزیع از پلاستیک‌ها باشد.

مدل مبتنی بر هوش مصنوعی به آمازون کمک کرد تا با تعیین اینکه کدام اقلام می‌توانند با خیال راحت در کیسه‌های کاغذی قرار گیرند یک نوع بسته بندی جدید که ۹۰ درصد سبک‌تر از جعبه‌های مقوایی سفت و سخت با همان اندازه است را ایجاد کند. تغییر به بسته‌بندی کاغذ و مقوا اکنون در مرکز توزیع اوهایو کامل شده است با این وجود، آمازون از اعلام تاریخ هدف برای زمانی که دیگر انبار‌های آن شرکت در ایالات متحده پلاستیک را کنار خواهند گذاشت خوددار ورزیده است.

در اروپا جایی که قوانین جدید به زودی بسته بندی‌های پلاستیکی یکبار مصرف را ممنوع می‌کند آمازون کیسه‌های پلاستیکی تحویل و بالش‌های هوای خود را با مواد کاغذی و مقوا جایگزین کرده است. آمازون اعلام کرده که برنامه آن شرکت دستیابی به هدف به صفر رساندن انتشار آلاینده‌های کربنی در سال ۲۰۴۰ میلادی است.

در تازه‌ترین گزارش پایداری آمازون برای سال ۲۰۲۲ میلادی شرکت اعلام کرده بود که انتشار آلاینده کربن را ۰.۴ درصد کاهش داده است در حالی که فروش آن شرکت با ارائه ۱۴۵ میلیون بسته در سراسر جهان با ناوگان بیش از ۹۰۰۰ وسیله نقلیه الکتریکی تا حدود ۹ درصد افزایش یافته است. انتخاب بسته بندی هم چنین می‌تواند به طور غیرمستقیم بر انتشار و هزینه تحویل تاثیر بگذارد، زیرا هر چه بسته‌ها کوچک‌تر باشند بیش‌تر می‌توانند درهر وسیله نقلیه‌ای جای بگیرند.

تأثیر کاهش بسته بندی در خود بسته بندی و در حمل و نقل بسته‌های کوچک‌تر و با اندازه مناسب‌تر به مشتریان احساس می‌شود. با این وجود، برای کاهش کامل تاثیر همه بسته‌هایی که برای مصر ف کنندگان ارسال می‌شوند کاهش تولید ضایعات تنها یک بخش موضوع است. چالش دیگر که شاید سخت‌تر است این موضوع می‌باشد که کارخانه‌های کاغذی که جعبه‌ها و کیسه‌ها را به آن عرضه می‌کنند به تولید آن‌ها به روشی پایدار برسند. مقررات و قوانین جدید در مورد پایداری بسته بندی ممکن است باعث ایجاد فشار در این حوزه شود. بیش از ۷۰۰ مقررات در ۵۹ کشور پایداری بسته بندی را هدف قرار داده اند. پیشرفت‌های واقعی در پایداری و هزینه زمانی رخ می‌دهند که تمام زنجیره تامین با یکدیگر کار کنند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا