این ربات قادر است به مانند یک نوازنده حرفهای درام بزند!

به طور معمول، رباتهای انساننما برای انجام کارهای عملیاتی مانند یاریرسانی به سالمندان یا فعالیت در محیطهای پرخطر توسعه یافتهاند و در دهه گذشته تواناییهایی از قبیل جابهجایی بار، مونتاژ قطعات و حتی فیزیوتراپی را به نمایش گذاشتهاند. با این حال، ورود آنان به عرصههای خلاقانه کمتر مورد توجه بوده است که این موضوع موجب ایجاد انگیزهای برای این پروژه گردید.
ایده طراحی «ربات درامر» از یک گفتوگوی غیررسمی بر سر یک فنجان قهوه میان اسد علی شاهد، نویسنده اصلی پروژه، و همکارش لوریس روودا الهام گرفته شده است. شاهد اشاره کرده که نوازندگی درام به دلیل نیاز به دقت در ریتم، هماهنگی سریع و حرکت بدنی، به عنوان زمینهای مناسب برای آزمایش توانمندیهای خلاقانه رباتها مطرح است.
تیم پژوهشگران از یادگیری ماشینی بهره گرفتند تا سیستمی ایجاد کنند که به ربات انساننما امکان اجراي قطعات کامل موسیقی با یک ست درام را بدهد. این سیستم ابتدا بر روی ربات G1 شرکت Unitree در یک محیط شبیهسازی آزمایش شد و موسیقی به مجموعهای از «ضربات ریتمیک» تبدیل شد که زمان و مکان دقیق هر ضربه را مشخص میکرد.
طی تمرینات شبیهسازی، ربات مهارتهایی مشابه با انسان از جمله تعویض چوب درام، ضربهزدن با دست مخالف و بهینهسازی حرکت بین اجزای ساز را فراگرفت. فهرست آهنگهای آزمایش شامل قطعاتی نظیر «In the End» از لینکین پارک، «Take Five» از دیو بروبک و «Living on a Prayer» از بون جووی بود که در بیشتر آنها دقت زمانی بالای ۹۰ درصد ثبت گردید.
شاهد تصریح کرده است که این ربات حتی قادر به پیشبینی ضربههای بعدی و تغییر بهموقع چوب درام در حین اجرا میباشد. او بر این باور است که این فنآوری در آینده میتواند زمینهساز حضور نوازندگان رباتیک در کنسرتهای زنده و همچنین آموزش مهارتهای زمانی دقیق در زمینههای مختلف گردد.
مرحله بعدی در این پروژه، انتقال مهارتهای آموختهشده از محیط شبیهسازی به سختافزار واقعی است. محققان همچنین قصد دارند قابلیت بداههنوازی را به این ربات افزوده تا توانایی آن در پاسخ به نشانههای موسیقایی مانند یک نوازنده انسانی افزایش یابد.